آگهی بازرگانی در رادیوی استانی (بررسی ساختار و محتوای آگهی های بازرگانیِ سه مرکز آذربایجان شرقی، گیلان و کردستان)
Commercial advertisement on provincial radio (review of the structure and content of commercial advertisements in three centers of East Azerbaijan, Gilan and Kurdistan)
نویسندگان :
محمد امامی ( دانشگاه تهران ) , علی نوری ( دانشکده صداوسیما )
چکیده
رادیو از دیرباز مهمترین و در دسترسترین ابزارهای رسانهای است، از همین رو مجرایی مناسب و مهم برای تبلیغات بشمار می رود. در این پژوهش برآنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی در رادیو های مراکز استانی، میان وضعیت مطلوب و موجود آن مقایسهای انجام دهیم. برای این هدف با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی، آگهی های بازرگانی سه مرکز آذربایجان شرقی، گیلان و کردستان با الگوی مطلوبی که با روش مطالعه اسنادی از پژوهش های پیشین استخراج شده است، انطباق داده شد. الگوی مذکور شامل 1-شاخصهای محتوایی : شاخص های نظارت و ارزیابی و شاخص های اداره کل بازرگانی صدا و سیما و 2- شاخص های ساختاری: 3- شاخص های گویندگی و اجرا است که از منظر کارشناسان رسانه و تبلیغات به آنها پرداخته شده است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش، کلیهی آگهی های بازرگانی سه مرکز مورد بررسی در بازه بهمن ماه 1398 است که به روش نمونهگیری هدفمند؛ از هر مرکز 5 پیام مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل محتوای پیام ها حاکی از آن است که تمامی مراکز مورد بررسی در بخش رعایت شاخص های ساختاری از قبیل صدا و لحن گوینده، لهجه و یا گویش بومی، جاذبه های تبلیغاتی، استفاده از موسیقی محلی، قالبهای رادیویی و... عملکرد ضعیف و در بخش رعایت شاخص های محتوایی از قبیل توجه به اصول شرعی و دینی و اخلاقی، توجه به اصول فرهنگی و عرفی، حمایت از کالای ایرانی و توجه به حوزه خانواده و سلامت عملکرد نسبتاً خوبی داشته اند.کليدواژه ها
رادیو، آگهی بازرگانی، صداوسیما، رادیو آذربایجان شرقی، رادیو گیلان، رادیو کردستانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی نوری , 1400 , آگهی بازرگانی در رادیوی استانی (بررسی ساختار و محتوای آگهی های بازرگانیِ سه مرکز آذربایجان شرقی، گیلان و کردستان) , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.