مهدویت در سینمای دفاع مقدس
Mahdism in the cinema of sacred defense
نویسندگان :
سيده مرجان اخلاقي ( دانشگاه سوره ) , محمد معین الدینی ( دانشگاه سوره )
چکیده
در چهار دوره اول سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، یعنی، دوره دفاع مقدس، دوره سازندگی، دوره اصلاحات، و دوره پسااصلاحات، ژانر دفاع مقدس، آثار متفاوتی را به مخاطب خود عرضه نموده است که این تفاوت به طور ویژه در این مطالعه، مختص می شود به انعکاس فضای سیاسی اجتماعی جامعه ایران، بر آثار مورد پژوهش قرار گرفته. محقق در این اثر، سعی دارد ضمن مطالعه آثار دفاع مقدس در چهار دوره ی مطرح شده، به دنبال نشانه هایی از مفهوم «مهدویت» و «آخرالزمان» باشد. و همه ی موضوعاتی که به این دو مفهوم مرتبط هستند را در آثار دفاع مقدس هر چهار دوره ی اول جمهوری اسلامی ایران، مورد جستجو و مطالعه قرار داده است. پژوهش حاضر با شیوه تحلیل گفتمان انتقادی (CDA) انجام شده است و پس از گردآوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها، در نهایت آنچه که در پایان این جستجو به نظر می رسد، این است که فضای حاکم بر جامعه ایران در چهار دوره اول جمهوری اسلامی ایران، ضمن این که بر روند «قصه» و «روایت» آثار دفاع مقدس اثر مستقیم گذاشته است، با همین تأثیرپذیری به انعکاس یا اختفای مفاهیم «مهدویت» و «آخرالزمان» پرداخته اند. در واقع، سیستم سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه، با همسو نشان دادن «دفاع مقدس» و مفاهیم «مهدوی» با خط مشیء سیاسی اجتماعی خود، سعی داشته است تا اهداف خود را در نگاه مخاطب آثار مطرح شده، موجه نشان دهد.کليدواژه ها
سینمای دینی، سینمای مهدوی، مهدویت، تحلیل گفتمان، سینمای دفاع مقدس.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سيده مرجان اخلاقي , 1400 , مهدویت در سینمای دفاع مقدس , دومین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.