اندازه گیری هم آوایی فاز در شبکه های مغزی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی حین مشاهده ی هیجانات چهره
Measuring the phase synchronization in the ADHD brain networks while observing facial emotions
نویسندگان :
شیدا انصاری نسب ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران ) , فاطمه پرستش ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران ) , فهیمه نظری مهر ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران ) , فرناز قاسمی ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران ) , سجاد جعفری ( دانشگاه صنعتی امیرکبیر-تهران )
چکیده
اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD) یکی از اختلال های روانشناسی شایع در میان کودکان است که علاوه بر عدم توجه بیش ازحد، بیش فعالی و حرکات تکانشی این کودکان را با مشکلات عمده ای در پردازش درست هیجانات چهره ی دیگران و در نتیجه برقراری روابط اجتماعی مناسب با آن ها مواجه کرده است. در این پژوهش برای اولین بار با استفاده از روش غیرخطی همبستگی بین بردارهای احتمال برگشت های سیگنال ها در فضای فاز به اندازه گیری هم آوایی فاز شبکه های مغزی 22 کودک ADHD و 22 کودک سالم حین مشاهده ی چهار نوع تحریک هیجانی- بینایی پرداخته شده است. پس از تشکیل شبکه های مغزی افراد و استخراج ویژگی های توپولوژیکی گراف همچون ضریب خوشه بندی و کوتاه ترین طول مسیر، آزمون های آماری مناسب برای بررسی تفاوت های معنی دار (سطح معنی داری 0.05) بین گروه های مختلف اعمال شده است. نتایج این پژوهش حاکی از میانگین بیشتر هم آوایی فاز و ضریب خوشه بندی و میانگین کمتر کوتاه ترین طول مسیر ( 0.05> مقدار P) در زیرشبکه های متشکل از ارتباطات مغزی قدامی- قدامی، پس سری- قدامی و پس سری- پس سری گروه ADHD نسبت به گروه سالم است. لوب قدامی و پس سری مغز به ترتیب مرکز پردازش هیجانات و بینایی انسان هستند. یافته های این پژوهش میتواند بیان گر نقص در کارکرد این لوب ها در پردازش محرک های هیجانی- بینایی در شبکه های مغزی گروه ADHD باشد.کليدواژه ها
اختلال نقص توجه- بیش فعالی، هم آوایی فاز، هیجانات چهره، روش غیرخطی، ویژگی های توپولوژیکی گراف.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:شیدا انصاری نسب , 1400 , اندازه گیری هم آوایی فاز در شبکه های مغزی کودکان دارای اختلال نقص توجه- بیش فعالی حین مشاهده ی هیجانات چهره , نخستین همایش بین المللی و سومین همایش ملی ریاضیات زیستی
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.