بررسی رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در آثار شیرین نشاط، با تکیه بر نظریات ادوارد سعید
study of social and cultural approaches in works of Shirin Neshat, with respect to Edward Said theories
نویسندگان :
مقداد جاوید صباغیان ( دانشگاه دامغان ) , هدی رفاهی ( دانشگاه دامغان )
چکیده
مشرقزمین از منظر زیباییشناختی و هم از وجه معنایی بر آثار «شیرین نشاط»، هنرمند معاصرِ ایرانی-آمریکایی تأثیر عمیقی گذاشته است. با مرور آثار وی که همواره فرهنگ و مذهب شرقی را دستمایه قرار داده است درونمایههایی قابل ردیابی است؛ اول رویکرد شرقشناسانهایست که هنرمند با تأکید بر تقابلهای دوتایی بیان میکند؛ همچون سفید-سیاه، غرب-شرق، زن-مرد. نمایان شدن یک سوی این تقابلها که تبعیضآمیز بودن شرایط اجتماعی، رنج تاریخی زنان و انحطاط فرهنگِ مذهبی است، سویه دیگر آن را بی هیچ اشارت مستقیمی در ذهن مخاطب پدیدار میکند. این دیدگاه از مشرقزمین برای جامعهی غربی «تصویری» میسازد خوشایند و جالبتوجه. دوم درونمایهای اسطورهای است که قویاً به کهنالگوییِ «آدم و حوا» اشاره دارد، و همچنین کوششی که هنرمند در زدودن گناه تاریخی از حوا و انتقام از جامعهی مردان مصروف میدارد. آرای ادوارد سعید، متفکر معاصر در باب شرقشناسی، سویههای نظری این جستار را یاریرسان بوده است.کليدواژه ها
شیرین نشاط,فرهنگ شرقی, شرقشناسی, ادوارد سعیدکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مقداد جاوید صباغیان , 1398 , بررسی رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در آثار شیرین نشاط، با تکیه بر نظریات ادوارد سعید , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.