پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تحلیل تکوینی پدیده اسنوبیسم در آثار اکبر رادی بر اساس آرای لوسیون گلدمن و با تکیه بر سه نمایشنامۀ «پلکان»، «شب روی سنگفرش خیس» و «از پشت شیشه ها»
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

تحلیل تکوینی پدیده اسنوبیسم در آثار اکبر رادی بر اساس آرای لوسیون گلدمن و با تکیه بر سه نمایشنامۀ «پلکان»، «شب روی سنگفرش خیس» و «از پشت شیشه ها»

Genetiic analysis of phenomenon of Snobism in Akbar Radi s plays acording to Goldmann s theory and concentrated on Stairs, Night on the soaked pavement and From the back of windows
نویسندگان :

طیبه نصاریان اصل ( دانشکده هنر سوره )

دانلود فایل   

چکیده

آنچه در ساختگرایی تکوینی حائز اهمیت است گروهی است که نویسنده به آن تعلق دارد و آن گروه خود جزئی از یک کل بزرگتر یعنی جامعه و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی آن در دوره ای معین است. منتقد و تحلیلگر به واسطه نقد تکوینی می تواند نشان دهد ساختارهای اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه در آثار و آفرینش های فرهنگی بازتاب پیدا کرده اند. در این پژوهش قصد بر این است پدیده ای به نام "اسنوبیسم" یا "تازه به دوران رسیدگی فرهنگی" را در سه نمایشنامه از اکبر رادی به همین شیوه مورد تفسیر و تشریح قرار دهیم. اصلی ترین سوالی که با آن روبرو هستیم این است که رادی در پرداختن به طبقه نوکیسه بیشتر به کدام یک از پیامدهای تحولات سرمایه داری توجه داشته است. چرا این پیامدها خود را در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی (شامل شکل گیری طبقات جدید، گذار ناگهانی از طبقات فرودست به طبقات فرادست و...) نشان داده است. فرض اولیه نگارنده بر این است که رادی برای پرداختن به تحولات اقتصادی و اجتماعی در یک جامعه سرمایه داری به خلق شخصیت های اسنوب روی آورده تا این پدیده را به شکلی شفاف تر و عینی تر به مخاطبان خود معرفی کند. از آن جایی که رادی در طول زندگی اش شاهد هر سه تحول مهم سیاسی و اجتماعی دوران معاصر ایران (کودتای ۲۸ مرداد، انقلاب و جنگ) بود، و هر یک از این وقایع به نوبه خود تحولات عظیمی را در عرصه اجتماعی موجب شدند و زمینه را تا حدود زیادی برای ارتقای نوکیسگان فراهم کردند پس از هر کدام از این رویدادها شاهد شکل گیری طبقه نوکیسه و تازه به دوران رسیده هستیم

کليدواژه ها

گلدمن، رادی، ساختگرایی تکوینی، اسنوبیسم، تازه به دوران رسیدگی فرهنگی، طبقه نوکیسه، تفسیر، تشریح

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1398 , تحلیل تکوینی پدیده اسنوبیسم در آثار اکبر رادی بر اساس آرای لوسیون گلدمن و با تکیه بر سه نمایشنامۀ «پلکان»، «شب روی سنگفرش خیس» و «از پشت شیشه ها» , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی مفهوم خودآگاهی پست‌مدرنیستی در سینمای معاصر ایران (نمونه‌های مورد بررسی: مسخره‌باز و اژدها وارد می‌شود!)
  • ردپای الهیات سلبی در تئاتر بی چیز
  • تحلیل عنصر حیوان با برابر انگاری سه الگوی "فرهنگ_طبیعت" یوری لوتمان با نگاهی به داستان خروس از ابراهیم گلستان و نمایشنامه چوب به دست‌های ورزیل اثر غلمحسین ساعدی
  • بررسی رفتار شناسی حیوانی و تاثیرگذاری آن در تئاتر
  • هنر عمومی، مشارکت مخاطب و بیلبوردهای دیجیتال
  • بررسی شخصیت زن در نمایشنامه سالومه اسکاروایلد
  • تحلیل انواع ژانر در پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397
  • مقایسه تطبیقی دو شیوه ساختارشناسی فیلمنامه‌ سید فیلد و جان تروبی
  • ضرورت حضور موسیقی در فیلم
  • مطالعه تأثیر فرمی و محتوایی تعزیه بر جهان سینمایی بهرام بیضایی بررسی موردی فیلم روز واقعه و فیلم مسافران
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]