پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله بازخوانی مفهوم هامارتیا در فن شعر ارسطو
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

بازخوانی مفهوم هامارتیا در فن شعر ارسطو

Re-reading the concept of Hamartia in Aristotle s poetry
نویسندگان :

حمید تلخابی ( دانشگاه ادیان و مذاهب )

دانلود فایل   

چکیده

تراژدی یکی از مهم ترین اجزای اندیشه ارسطو در بخش فلسفه ی هنر اوست که دارای اجزا و مؤلفه های متعددی است. از میان اجزای تراژدی هامارتیا نقش اساسی در فهم تراژدی در نزد ارسطو داشته است. نگاه غالب در مفهوم هامارتیا آن را معادل با نقص و خطای (اخلاقی یا فکری) قهرمان می بیند، اما برخی از نو ارسطوئیان و فن شعرپژوهان معاصر معتقدند، هامارتیا اصطلاحی متمایز و فنی نیست که دربردارنده‌ی قاعده ای واحد باشد و صرفاً به قصور و کوتاهی قهرمان تراژیک دلالت کند. این مقاله با روش تحقیق اسنادی ـ کتابخانه و با تمرکز بر تحلیل و بازخوانی نظرات ارسطوپژوهان، در باب هامارتیا و نسبت آن با هوبریس و آته صورت پذیرفته که نتایج بر آمده از نشان می دهد رهیافتی فراتر از خطای تراژیک را می‌توان از مفهوم هامارتیا دریافت که در پرداختن به شخصیت های مقدس در ژانر تراژدی راهگشا خواهد بود.

کليدواژه ها

ارسطو، تراژدی، هامارتیا، هوبریس، آته

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حمید تلخابی , 1398 , بازخوانی مفهوم هامارتیا در فن شعر ارسطو , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • نقش و تاثیر انیمیشن های تلویزیونی بر فرهنگ سازی آیین های نمایشی روی کودکان
  • برجسته‌سازی‎های زبانی در سینما
  • مطالعه تطبیقی نمایشنامه مجمع مرغان ژانکلود کالیر و منطق الطیر عطار نیشابوری از منظر نقد نئوفرمالیستی
  • مطالعه تأثیر فرمی و محتوایی تعزیه بر جهان سینمایی بهرام بیضایی بررسی موردی فیلم روز واقعه و فیلم مسافران
  • شناخت ظرفیتهای نمایشی نغمه های مردم لرستان
  • تست کاربر
  • بررسی رفتار شناسی حیوانی و تاثیرگذاری آن در تئاتر
  • بررسی نقش نشانه ای و کارکردی لباس به عنوان عامل موثر در معنای نمایش
  • معرفی روش شناسایی درونمایه‌های فیلم‌های داستانی، براساس سازه‌های روایی آنها
  • فن آوری و ابزار جدید در هنر معاصر
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]