تحلیل و بررسی مفهوم فرهنگی توتم در سینمای ایناریتو
Discussion and Analysis of Totem in Inarritu Cinema
نویسندگان :
الهه شاه حسینی ( سوره ) , مجید هوشنگی ( دانشگاه قم )
چکیده
یکی از مقولات مهم فرهنگی درازنای تاریخ بشری، مفهوم تابو و توتم است که تحت این عنوان و ابتدا به عنوان یک گزاره ی علمی، توسط فروید به رسمیت شناخته شد، اما قدمت آن را می توان درتاریخ فرهنگ، زندگی، آداب و رسوم و باورهای بشری جستجو کرد. توتم به عنوان امر مقدس ازلی-ابدی در ناخودآگاه جمعی، تجلیات گستردهای در امور فرهنگی، هنری، اعتقادی و رفتاری بشر امروزین نیز بازی میکند که همچنان میتوان از آثار هنری به عنوان یکی از مهمترین و گویاترین تجلیات ظهور آن یاد کرد. از سویی، ایناریتو فیلمساز جریانساز مذهبی مکزیکی یکی از این خالقان اثر هنریست که در آثارش بصورت خودآگاه و ناخودآگاه به نمایش و تفسیر از این مقولات، با نگاهی فرا رشته ای پرداخته و میتوان ردپای عناصر گستردهای از مقولات مهم روانشناسی و فرهنگی و دینی را در کنار قدرت بالای او در سینماگری دریافت؛ و بخش روایت آثارش چون بستری است که میتوان از آن گزارش های متعددی ازین مفاهیم را برداشت نمود که به زبان استعاری و نمایی تمثیلی بیان شده است. از طرفی، فروید و کارل گوستاو یونگ، با بنیانگذاری تحلیل آرکی تایپی از مفاهیمی روانشناسی، سعی در ارائه تفسیر دیگری از عناصر روانی، فرهنگی و دینی داشتند که تا درجات زیادی به ارائه ی فهم جدیدی از آن موفق شدند. لذا این پژوهش سعی بر آن دارد تا با نگاهی تحلیلی-توصیفی، به بررسی مفهوم توتم در آثار ایناریتو بپردازد و این مقولهی فرهنگی را از منظر روانشناسی فروید در دو بخش و در فیلمهای عشق سگی، بیست و یک گرم، بابل، زیبا، مرد پرنده ای و از گوربرخاسته، تفسیر و تحلیل نماید.کليدواژه ها
فرهنگ، توتم، فروید، یونگ، ایناریتوکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:الهه شاه حسینی , 1398 , تحلیل و بررسی مفهوم فرهنگی توتم در سینمای ایناریتو , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.