پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله تحلیل و بررسی مفهوم فرهنگی توتم در سینمای ایناریتو
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

تحلیل و بررسی مفهوم فرهنگی توتم در سینمای ایناریتو

Discussion and Analysis of Totem in Inarritu Cinema
نویسندگان :

الهه شاه حسینی ( سوره ) , مجید هوشنگی ( دانشگاه قم )

دانلود فایل   

چکیده

یکی از مقولات مهم فرهنگی درازنای تاریخ بشری، مفهوم تابو و توتم است که تحت این عنوان و ابتدا به عنوان یک گزاره ی علمی، توسط فروید به رسمیت شناخته شد، اما قدمت آن را می توان درتاریخ فرهنگ، زندگی، آداب و رسوم و باورهای بشری جستجو کرد. توتم به عنوان امر مقدس ازلی-ابدی در ناخودآگاه جمعی، تجلیات گستردهای در امور فرهنگی، هنری، اعتقادی و رفتاری بشر امروزین نیز بازی می‌کند که همچنان میتوان از آثار هنری به عنوان یکی از مهمترین و گویاترین تجلیات ظهور آن یاد کرد. از سویی، ایناریتو فیلمساز جریان‌ساز مذهبی مکزیکی یکی از این خالقان اثر هنریست که در آثارش بصورت خودآگاه و ناخودآگاه به نمایش و تفسیر از این مقولات، با نگاهی فرا رشته ای پرداخته و می‌توان ردپای عناصر گسترده‌ای از مقولات مهم روانشناسی و فرهنگی و دینی را در کنار قدرت بالای او در سینماگری دریافت؛ و بخش روایت آثارش چون بستری است که می‌توان از آن گزارش های متعددی ازین مفاهیم را برداشت نمود که به زبان استعاری و نمایی تمثیلی بیان شده است. از طرفی، فروید و کارل گوستاو یونگ، با بنیانگذاری تحلیل آرکی تایپی از مفاهیمی روانشناسی، سعی در ارائه تفسیر دیگری از عناصر روانی، فرهنگی و دینی داشتند که تا درجات زیادی به ارائه ی فهم جدیدی از آن موفق شدند. لذا این پژوهش سعی بر آن دارد تا با نگاهی تحلیلی-توصیفی، به بررسی مفهوم توتم در آثار ایناریتو بپردازد و این مقوله‌ی فرهنگی را از منظر روانشناسی فروید در دو بخش و در فیلمهای عشق سگی، بیست و یک گرم، بابل، زیبا، مرد پرنده ای و از گوربرخاسته، تفسیر و تحلیل نماید.

کليدواژه ها

فرهنگ، توتم، فروید، یونگ، ایناریتو

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
الهه شاه حسینی , 1398 , تحلیل و بررسی مفهوم فرهنگی توتم در سینمای ایناریتو , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • شیوه انتخاب وهدایت بازیگر در سینما و تلویزیون
  • صحنه های شنیداری و شنیدار صحنه ای در تئاتر نیمه ی دوم قرن بیستم
  • بررسی سبک مرجع استانیسلاوسکی و سبک‌های وابسته به آن (بررسی سبک‌های بازیگری)
  • همایش هنرهای دیجیتال
  • بررسی رویکردهای فرهنگی و اجتماعی در آثار شیرین نشاط، با تکیه بر نظریات ادوارد سعید
  • نقش و تاثیر انیمیشن های تلویزیونی بر فرهنگ سازی آیین های نمایشی روی کودکان
  • تحلیل زمان روایت بر اساس آرای ژرار ژنت در آثار بهرام بیضایی؛ بررسی موردی نمایشنامه‌های «افرا؛ یا روز می‌گذرد» و «مرگ یزدگرد» و فیلمنامه «آینه‌های روبرو»
  • درون‌مایه‌های پرتکرار در فیلم‌های پرمخاطب دهه‌ی شصت ایران
  • تحلیل روانکاوانه تأثیر مهاجرت شخصیت بر هویت اجتماعی شخصیت نمایشی با نگاهی به نظریات ادوارد سعید
  • بازتاب هنرهای دیجیتال در تئاتر معاصر تهران در سال 1397 با بررسی چند اجرای نمونه
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]