تحلیل عنصر حیوان با برابر انگاری سه الگوی "فرهنگ_طبیعت" یوری لوتمان با نگاهی به داستان خروس از ابراهیم گلستان و نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل اثر غلمحسین ساعدی
An analytical study on "the animal" element according to Juri lotman,s tripple pattern for culture_ nature. case studies: "khoroos"&"choob be dasthaye varazih, by Golestan and saeady.l"
نویسندگان :
پریسا کاوسی ( دانشگاه هنر سوره تهران )
چکیده
چکیده عنصر حیوان که در داستانها و اسطوره های ملل از دیر باز بسیار استفاده شده در نوشتار حاضر با چارچوب نظری گسترده یوری لوتمان نشانه شناس اهل استونی مورد تحلیل قرار گرفته است. در این بررسی کاربرد تنها یک یا دو الگوی لوتمان کافی به نظر نمی رسید به همین جهت با تطبیق سه الگوی فرض بر این بوده که عنصر حیوان در فرآیند دلالت گری هنرمند- نویسنده بدل به نشانه طبیعی گردیده و در تقابل با فرهنگ موجود قرار گرفته است. در ابتدا استفاده از حیوان به عنوان نشانه طبیعی بدیهی به نظر می آید ولی در چارچوب قرار گرفتن این برداشت از حیوان به آن جذابیت بخشیده و امکانات متنوعی را برای تحلیل در چارچوب های دیگر پیشنهاد می دهد. برای " بررسی عنصر حیوان در ادبیات مدرن ایران و در این چارچوب نظری" پیشینه ای یافت نشد. روش بررسی توصیفی - تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای است. دو اثربررسی شده "خروس" نوشته ابراهیم گلستان (1348) و "چوب به دستهای ورزیل" نمایشنامه ای از غلامحسین ساعدی( 1344) هستند.کليدواژه ها
عنصرحیوان،نشانه شناسی،ادبیات نمایشی،داستانی،لوتمان،گلستان،ساعدیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:پریسا کاوسی , 1398 , تحلیل عنصر حیوان با برابر انگاری سه الگوی "فرهنگ_طبیعت" یوری لوتمان با نگاهی به داستان خروس از ابراهیم گلستان و نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل اثر غلمحسین ساعدی , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.