پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
  4. مقاله مطالعه تأثیر فرمی و محتوایی تعزیه بر جهان سینمایی بهرام بیضایی بررسی موردی فیلم روز واقعه و فیلم مسافران
عنوان رویداد : نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

مطالعه تأثیر فرمی و محتوایی تعزیه بر جهان سینمایی بهرام بیضایی بررسی موردی فیلم روز واقعه و فیلم مسافران

ُStudy on Formal Influence of Tazie on Beizaei s Works
نویسندگان :

علیرضا خوشنویس ( دانشگاه دامغان ) , حسین حبیبی ( دانشگاه دامغان )

دانلود فایل   

چکیده

اگر رابطه سینما با سایرهنرها را چندوجهی ای در نظر گیریم بی شک یک وجه این رابطه با هنر تئاتر و نمایش است. فیلمهای بی شماری در تاریخ سینما بودند که از آثار نمایشی در حوزه فرم و محتوا الهام گرفتند. در حوزه محتوا می‍‌توان به حجم آثار اقتباسی از نمایشنامه‌ها اشاره کرد و در حوزه فرم نیز نحوه اجرا و هدایت بازیگر از جمله موارد این تاثیرگذاری است برای مثال اصطلاح «میزانسن» که امروزه در سینما استفاده میشود از جمله واژگان تخصصی تئاتری است که وارد سینما شده است. در این مقاله سعی بر آن شده است که رابطه تعزیه به‌عنوان شکلی از هنر نمایشی با سینمای بهرام بیضایی ، فیلمساز برجسته ی ایرانی از خلال دو اثر سینمایی او شامل فیلم مسافران و فیلمنامه روز واقعه بررسی شود. نظریه پردازان فراوانی از میخائیل باختین تا ژولیا کریستوا، رولان بارت و ژرار ژنت به رابطه‌ی میان متن با سایر متون پرداختند. از دید آنها متن اثری یکه نیست که جدا از سایر متون خلق و ادامه حیات دهد بلکه هر متنی در نسبت با سایر متون خلق می‌شود. از این منظر آثار بیضایی نیز جدا از متون ادبی و نمایشی وتاریخی دیگر خلق نگشته اند.تعزیه به‌عنوان عمده ترین و مهم‌ترین شکل نمایشی سنتی تاثیری عمده بر شکل اجرایی آثار بیضایی نهاده است. نگاهی به آثار نمایشی و سینمایی بیضایی و مقالات متفاوتی که در این باب نگارش شده خود گواهی بر این امر است بنابراین در این مقاله به این پرسش پاسخ داده شود که چه وجوه اشتراکی از فرم و محتوا میان سینمای بیضایی و تعزیه وجود دارد و سپس به تبیین این ویژگیهای مشترک پرداخته می‌شود. به همین منظور در ابتدا تعرریفی از تعزیه و وجوه آن داده شود تا بر مبنای آن به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که مهم ترین تاثیرپذیری بیضایی در «مسافران» و فیلمنامه« روز واقعه» از تعزیه چیست؟ این تحقیق به شیوه تحلیلی توصیفی است و در آن از منابع کتابخانه ای فیلمهای سینمایی مسافران و فیلمنامه روز واقعه استفاده شده است.

کليدواژه ها

تعزیه، سینمای بیضایی،ترامتنیت، مسافران، روز واقعه.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حسین حبیبی , 1398 , مطالعه تأثیر فرمی و محتوایی تعزیه بر جهان سینمایی بهرام بیضایی بررسی موردی فیلم روز واقعه و فیلم مسافران , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال

برگرفته از رویداد



نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی مفهوم خودآگاهی پست‌مدرنیستی در سینمای معاصر ایران (نمونه‌های مورد بررسی: مسخره‌باز و اژدها وارد می‌شود!)
  • مطالعه تطبیقی نمایشنامه مجمع مرغان ژانکلود کالیر و منطق الطیر عطار نیشابوری از منظر نقد نئوفرمالیستی
  • جستاری نشانه شناسانه در نمایشنامه ی "سیاه" نوشته ی "علی نصیریان"
  • بازخوانی مفهوم هامارتیا در فن شعر ارسطو
  • کمیک دیجیتال بعنوان گونه‌ ای از هنر اینترنتی
  • تحلیل نمایشنامه مکبث بر پایه دیدگاه‌های روان‌شناسی شخصیت آلفرد آدلر
  • معرفی روش شناسایی درونمایه‌های فیلم‌های داستانی، براساس سازه‌های روایی آنها
  • تست کاربر
  • بررسی نقش نشانه ای و کارکردی لباس به عنوان عامل موثر در معنای نمایش
  • مطالعه جرم شناختی کنش های بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون در شبکه اینستاگرام
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]