برجستهسازیهای زبانی در سینما
Linguistic Foregrounding in Cinema
نویسندگان :
حسین یزدانشناس ( دانشگاه هنر )
چکیده
در این مقاله با تبیین بسطی که جفری لیچ به نظریة برجستهسازی فرمالیستهای روس، موکارفسکی و هاوارانک میدهد، کوشیدهایم برابرنهادهای سینمایی هنجارگریزیها و قاعدهافزاییهای زبانی را جستوجو کنیم. در این راه ناگزیر از بهکارگیری مفاهیم و ابزارهای زبانشناسی سوسوری نشانهشناسی سینمای متز و اکو بودهایم. در این مطالعه فرض بر این بوده است که نظریة برجستهسازی زبانی را میتوان مستقل از مادّة بیانی آن یعنی زبانهای کلامی، برای نظامهای نشانهای سینما نیز به کار برد. پژوهش حاضر در پی این بوده است که نشان دهد با اقتباس نظریة برجستهسازی از زبانشناسی، میتوان آن را برای توضیح ویژگیهای زیباییشناختی سینما به کار برد. در این راه سعی ما بر این بوده است که برابرنهادهای گونههای مختلف هنجارگریزی و قاعدهافزایی زبانی در سینما را برشماریم. سرانحام به این نتیجه رسیدهایم که مفاهیم هنجارگریزی و قاعدهافزایی، مفاهیم کارآمدی در تبیین زیباییشناسی سینما به شمار میروند.کليدواژه ها
سینما، نشانهشناسی، زبانشناسی، برجستهسازی، هنجارگریزی، قاعدهافزاییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حسین یزدانشناس , 1398 , برجستهسازیهای زبانی در سینما , نخستین همایش ملی هنرهای نمایشی و دیجیتال
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.