بررسی نقش انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان
Examining the role of cognitive flexibility and mindfulness in predicting students academic procrastination
نویسندگان :
پروین امام وردی ( دبیرستان فرزانگان دامغان )
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای دوره دوم متوسطه شهرستان دامغان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از بین آنها نمونه ای به حجم 220 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای تعللورزی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه ذهنآگاهی، و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی پاسخ دادند. برای بررسی تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین مؤلفه عمل همراه با آگاهی و عدم واکنش ذهنآگاهی با تعللورزی تحصیلی رابطه منفی وجود دارد و بین انعطافپذیری شناختی و تعللورزی تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی وجود دارد (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی می توانند تعللورزی تحصیلی را پیش بینی کنند(01/0P<). انعطافپذیری شناختی فرد را قادر میسازد که در برابر فشارها، مسائل عاطفی و اجتماعی برخورد مناسب و کارآمد داشته باشد و ذهن آگاهی باعث میشود فرد در لحظه زندگی کند و قدر فرصتها و ارزش زمان را بداند. بنابراین هر یک به نوعی باعث کاهش تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان میشود.کليدواژه ها
تعللورزی تحصیلی، انعطافپذیری شناختی، ذهنآگاهیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:پروین امام وردی , 1401 , بررسی نقش انعطافپذیری شناختی و ذهنآگاهی در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.