پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان

Generalized Strategies in Teaching of Derivative in Teachers Lesson Plans
نویسندگان :

نوروز هاشمی ( دانشگاه فرهنگیان ) , خدیجه رحیمی ( آموزش و پرورش ناحیه 4 اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

اگرچه مشتق یکی از مفاهیم مهم در ریاضیات است، اما اکثر دانش آموزان در یادگیری آن مشکل دارند. یک برنامه درسی که به خوبی طراحی شده باشد شامل تعمیم و فعالیت های مرتبط با آن می تواند نقش مهمی در مرتفع کردن مشکلات دانش آموزان در فرآیند یادگیری داشته باشد. تعمیم به معنای رفتن از جزئی به عمومی و کلی با تکیه بر مسائل رایج و گسترش دامنه کاربرد آنهاست که هدف اصلی حل مساله در آموزش ریاضی است. این مطالعه در پی آن است که میزان استفاده از تعمیم تدرس معلمان ریاضی در آموزش مفاهیم مشتق را بر اساس طرح درس آنها بررسی کند. طرح درس 100 نفر از معلمان متوسطه شهر اصفهان به عنوان نمونه در دسترس درباره تدریس مشتق جمع آوری شد و مورد تحلیل واقع شد. یافته ها نشان دادند که معلمان ریاضی متوسطه در تدریس خود براساس طرح درس، از تعمیم استفاده چندانی نمی کنند. در موارد معدودی که از تعمیم استفاده شده بود، از تعمیم بسطی ساده در حالت جبری استفاده شده بود. همچنین، نتایج نشان داد که نگاه فرایندی به تعمیم در آموزش مباحث مشتق، مورد بی توجهی معلمان بوده است.

کليدواژه ها

تعمیم، مشتق، متوسطه، طرح درس، یادگیری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
نوروز هاشمی , 1401 , راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • نقش بازی و معما در یادگیری ریاضیات
  • شیوه های موثر در فرایند یاددهی -یادگیری ریاضیات
  • تحلیل محتوای روش های تدریس مبتنی بر بازی درکتاب های ریاضی دوره ابتدایی
  • بررسی تاثیر روش تدریس آموزگار و نیز گذراندن دوره ی پیش دبستانی درکیفیت آموزش و یادگیری علوم ریاضی دانش آموزان در شهرستان چالوس
  • تأثیر مدرک تحصیلی آموزگاران در میزان علاقه دانش آموزان ابتدایی به درس ریاضی در شهرستان اصلاندوز
  • بررسی تاثیر تدریس معکوس ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه هفتم شهر کرمان
  • تحلیل محتوای کتاب آمار و احتمال پایه یازدهم متوسطه دوم براساس تکنیک ویلیام رومی
  • عنوان: کیفیت تدریس دبیران ریاضی متوسطه دوم با توجه به شاخص های روشهای تدریس فعال در ناحیه 4و5تبریز
  • بررسی یکی از عوامل کاهش انگیزه دانش آموزان در انتخاب رشته ریاضی
  • تأثیر بسته ی خلاقانه در تشخیص تمایز و ارتباط بین مفاهیم طول، سطح و حجم در دانش آموزان پایه ششم
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]