راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان
Generalized Strategies in Teaching of Derivative in Teachers Lesson Plans
نویسندگان :
نوروز هاشمی ( دانشگاه فرهنگیان ) , خدیجه رحیمی ( آموزش و پرورش ناحیه 4 اصفهان )
چکیده
اگرچه مشتق یکی از مفاهیم مهم در ریاضیات است، اما اکثر دانش آموزان در یادگیری آن مشکل دارند. یک برنامه درسی که به خوبی طراحی شده باشد شامل تعمیم و فعالیت های مرتبط با آن می تواند نقش مهمی در مرتفع کردن مشکلات دانش آموزان در فرآیند یادگیری داشته باشد. تعمیم به معنای رفتن از جزئی به عمومی و کلی با تکیه بر مسائل رایج و گسترش دامنه کاربرد آنهاست که هدف اصلی حل مساله در آموزش ریاضی است. این مطالعه در پی آن است که میزان استفاده از تعمیم تدرس معلمان ریاضی در آموزش مفاهیم مشتق را بر اساس طرح درس آنها بررسی کند. طرح درس 100 نفر از معلمان متوسطه شهر اصفهان به عنوان نمونه در دسترس درباره تدریس مشتق جمع آوری شد و مورد تحلیل واقع شد. یافته ها نشان دادند که معلمان ریاضی متوسطه در تدریس خود براساس طرح درس، از تعمیم استفاده چندانی نمی کنند. در موارد معدودی که از تعمیم استفاده شده بود، از تعمیم بسطی ساده در حالت جبری استفاده شده بود. همچنین، نتایج نشان داد که نگاه فرایندی به تعمیم در آموزش مباحث مشتق، مورد بی توجهی معلمان بوده است.کليدواژه ها
تعمیم، مشتق، متوسطه، طرح درس، یادگیریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:نوروز هاشمی , 1401 , راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.