چگونه توانستم مهارت حل مساله ی ریاضی را در دانش آموزانم تقویت نمایم؟( اقدام پژوهی)
HOW COULD STRENGTHEN Mathematical problem Solving skills IN MY STUDENTS
نویسندگان :
ناهیده هاشم زاده ( پیام نور خوی )
چکیده
وضعیت نامطلوب دانش آموزان کلاس دوم ابتدایی در حل مسائل ریاضی با ارزشهای اقدم پژوه به عنوان یک معلم پژوهنده در تضاد بود؛ لذا اقدام پژوه در راستای بهبود وتقویت مهارت حل مسأله ی ریاضی دانش آموزانش ، پژوهش حاضر رادر طول سال تحصیلی 97 – 96 درپایه ی دوم ابتدایی آموزشگاه دخترانه ی مادرشکیبا ازمدارس دولتی آموزش وپرورش ناحیه 5 شهرتبریز انجام داده است ؛ مسأله ی مورد نظر باعث بی علاقه شدن دانش آموزان به حل کردن مسأله {به ویژه مسائل کتبی} نارضایتی اولیا از مهارت نداشتن فرزندانشان در برخورد با یک مسأله، تلف شدن وقت کلاس به علت کم توجهی ونبود تمرکز کافی دانش آموزن ومشکلات مشابه دیگر شده است . ددر راستای دستیابی به هدف پژوهش که تقویت مهارت حل مسأله در دانش آموزان است اقدام پژوه سعی نمود که اطلاعات لازم را از ابزارهای معتبر ومختلف مانند مصاحبه ، پرسشنامه ، چک لیست ،نظرسنجی واستفاده از منابع مختلف مانند کتابها،مجلات ، پایان نامه ها، روزنامه ها ،اینترنت ،همکاران و... گرد آوری نماید و با تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از روش الگوی تجزیه وتحلیل مسائل ، روشهای بدیع وخلاقاانه ای در جهت تقویت مهارت حل مسأله پیشنهاد دهد . بعد از اعتبارسنجی راهکارها ونقادی همکاران راهکارها به اجرا گذاشته شد و در ادامه شواهد 2 نیز گردآوری شد ونتایج نشان داد اجرای این پژوهش عملی توانسته است در تقویت مهارت حل مسأله ی دانش آموزان مؤثّر واقع شود . گزارش حاضر در 3 فصل «تشخیص، اجرا وارزیابی) تنظیم گشته است وبخش پایانی گزارش هم به نتیجه گیری و بیان پیشنهادات اختصاص دارد که پیشنهاد اصلی این طرح نیز این می باشد که معلمان وسایر دست اندر کاران آموزشی باید در نظر داشته باشند که دانش آموزان مناطق دوزبانه مشکلاتی جدی در درک وحل مسأله دارند و باید با بهره گیری از زبان مادری دانش آموزان و تکنیک های درک مسأله و آموزش راهبردهای حل مسأله به تقویت مهارت حل مسأله ی ریاضی دانش آموزان مبادرت ورزند . یافته های پژوهش عملی به شرح زیر می باشد : در پایان پژوهش نتایج مهم زیر به دست آمد : o یکی از اصلی ترین علل پایین بودن رتبه ی کشور ایران در آزمون بین المللی تیمز ریاضی ، اعتماد به نفس پایین دانش آموزان ایرانی در مواجه شدن با مسائل مختلف ونگرش منفی آنان به حل مسأله است که علت این امرتدریس نادرست درس ریاضی ومواجه کردن نامناسب دانش آموزان با موقعیت های حل مسأله است. o دانش آموزان مناطق دوزبانه مشکلات اساسی در درک وفهم مفاهیمی دارند که به صورت زبان فارسی بر آنان ارائه می شود واین نکته ی مهم باید توسط معلمان مناطق دوزبانه مد نظر قرار بگیرد و آنان سعی نمایند با تقویت زبان فارسی دانش آموزان وبهره گیری از زبان مادری در درک مفاهیم آنان را در فرآیند یاددهی – یادگیری یاری نمایند . o درک صورت مسأله به اندازه ی حل مسأله اهمیت دارد واین نکته ای است که در مدارس کمتر به آن تأکید می شود . o به علت ویژگی های شناختی دانش آموزان مقطع ابتدایی ، روش های عینی وعملی بیشتر مورد استقبال دانش آموزان قرار می گیرد و اجرای روش هایی که به صورت مسابقه، نمایش، بازی و... است تأثیر گذار تر به نظر می رسد . کلید واژه ها: مهارت حل مسأله ، درس ریاضی، راهبردهای حل مسأله ، درک مسألهکليدواژه ها
مهارت حل مسأله ، درس ریاضی، راهبردهای حل مسأله ، درک مسألهکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1401 , چگونه توانستم مهارت حل مساله ی ریاضی را در دانش آموزانم تقویت نمایم؟( اقدام پژوهی) , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.