طبقه بندی راهبردهای ترکیبیاتی دانش آموزان سال سوم ابتدایی بر اساس چارچوب سه سطحی انگلیش
A classification of combinatorial strategies of the third-grade students based on the three-level framework of English
نویسندگان :
زهرا پورعظیما ( دانشگاه فردوسی ) , وحید برجی ( دانشگاه چارلز ) , سید حسن علم الهدایی ( دانشگاه فردوسی )
چکیده
مباحث پایه ای ترکیبیات از جمله فهرست بندی نظام مند و جایگشت ها از مفاهیم مهم ریاضیات هستند که یادگیری آن ها از مقطع ابتدایی توصیه شده است. با این حال تحقیقات کمی در آموزش ریاضی در این زمینه وجود دارد. هدف از این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی انجام شده است، بررسی و طبقه بندي راهبردهای ترکیبیاتی دانش آموزان سال سوم ابتدایی برای نمایش جایگشت های عددی است. نمونه مورد بررسی در این مطالعه متشکل از 30 دانش آموز سال سوم ابتدایی است که از جامعه در دسترس انتخاب شده اند. این دانش آموزان به سوالی در ارتباط با جایگشت های سه تایی اعداد پاسخ دادند و 9 نفر از آن ها در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در این پژوهش، براي تجزیه و تحلیل داده ها از چارچوب سه سطحی انگلیش (تصادفی، انتقال، کیلومترشمار) استفاده شد که شامل شش راهبرد ترکیبیاتی کودکان است. یافته ها نشان داد که 60% از دانش آموزان نتوانستند تمام جایگشت ها را با استفاده از الگوی کیلومترشمار نمایش دهند. لذا مطالعات بیشتری برای درک عمیق تر این موضوع و راه های تقویت تفکر ترکیبیاتی در دوره ابتدایی مورد نیاز است.کليدواژه ها
راهبردهای ترکیبیاتی، چارچوب سه سطحی انگلیش، الگوی کیلومترشمار، سال سوم ابتداییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:زهرا پورعظیما , 1401 , طبقه بندی راهبردهای ترکیبیاتی دانش آموزان سال سوم ابتدایی بر اساس چارچوب سه سطحی انگلیش , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.