نقش اثر گذار معلم در آموزش ریاضیات واقعیت مدار
effective role of teacher in the realistic mathematics education
نویسندگان :
عبدالحمید چک نژاد ( آموزش و پرورش شهرستان بهبهان ) , ندا توانایی ( بهبهان )
چکیده
یکی از رویکردهای نوین آموزش ریاضی، آموزش ریاضیات واقعیت مدار بوده که بر ارائه ی مطالب و مفاهیم ریاضی، با توجه به کاربرد آن در دنیای واقعی تاکید دارد. در این مقاله پس از معرفی آموزش ریاضیات واقعیت مدار و بیان ویژگی های آن، به نقش معلم در پیشبرد این رویکرد پرداخته، سپس فعالیتی واقعیت مدار با موضوع بردار از ریاضی پایه ی هفتم ارائه می شود که به وسیله ی نویسندگان طراحی و در دو نوع کلاس حضوری و غیر حضوری اجرا شده است. فعالیتی که با راهنمایی معلم به کشف دانش ریاضی به وسیله ی خود دانش آموز منجر و باعث درک عمیق مبحث مورد نظر می گردد. نتایج به دست آمده نشان می دهد حضور معلم در کلاس و هدایت ایده های مطرح شده از طرف دانش آموزان تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت و سرعت بخشیدن به فرآیند یاددهی-یادگیری داشته و به نوعی غیرقابل جایگزین می باشد. همچنین طراحی فعالیت های واقعیت مدار به وسیله ی معلمان و استفاده از آن در کلاس درس، می تواند ضمن علاقمند ساختن دانش آموزان به ریاضی، در توسعه ی حرفه ای معلمان موثر بوده و مورد توجه برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد.کليدواژه ها
کلیدواژه ها: آموزش ریاضیات واقعیت مدار، زندگی واقعی، طراحی فعالیت، بردارکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ندا توانایی , 1401 , نقش اثر گذار معلم در آموزش ریاضیات واقعیت مدار , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.