بررسی طراحی بازیهای آموزشی ویژه کسرهای مساوی و سادهکردن کسرها و اثربخشی آن بر پیشرفت درسی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهرستان یزد
Investigating the design of educational games for equal fractions and simplifying fractions and its effectiveness on the academic progress of the fourth grade students of two districts of Yazd city
نویسندگان :
مریم افشاری ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ) , منصور دهقان ( دانشگاه آزاد )
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشیِ "بازیهای آموزیِ طراحی شده ویژه ی مفهوم کسر" بر پیشرفت درسی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهرستان یزد انجام گرفت. روش انجام این تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان کلاس چهارم دوره ابتدایی ناحیه دو شهر یزد در سال تحصیلی 1398- 1399 تشکیل دادند. به منظور نمونه گیری، یک نمونه 30 نفری از دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مدرسه شاهد آیینه ساز به صورت دردسترس (گروه آزمایش) انتخاب شدند و سپس یک نمونه ی 30 نفری دیگر نیز به شیوه دردسترس از کلاس چهارم همان مدرسه به عنوان (گروه کنترل) انتخاب شدند. سپس مداخلات آموزشی (بازیهای آموزشی کسرهای مساوی و ساده کردن کسرها) برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 45 دقیقه ای اجرا شد. پیش از دوره آموزشی و پس از آن، از هر دو گروه به طور همزمان پیشآزمون و پسآزمون به عمل آمد. ابزار تحقیق پرسشنامه معلم ساخته ده سوالی بود. یافتههای تحقیق با توجه به سطح معناداری آزمون کواریانس نشان داد که 2/31 درصد کواریانس نمرات پس آزمون «پیشرفت درسی» دانشآموزان ناشی از تاثیر «بازیهای آموزشی طراحی شده مبحث کسرهای مساوی و ساده کردن کسرها» است؛ بنابراین، آموزش «بازیهای آموزشیِ طراحی شده مبحث کسرهای مساوی و ساده کردن کسرها» بر «پیشرفت درسی» دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی موثر بوده است.کليدواژه ها
بازیهای آموزشی، پایه چهارم ابتدایی، پیشرفت درسی، کسرهای مساویکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مریم افشاری , 1401 , بررسی طراحی بازیهای آموزشی ویژه کسرهای مساوی و سادهکردن کسرها و اثربخشی آن بر پیشرفت درسی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهرستان یزد , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.