پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب تعابیر مختلف احتمال
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب تعابیر مختلف احتمال

Analysis of the content of the probability section of the 7th grade math book according to different definitions of probability
نویسندگان :

مجتبی اسکندری ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران ) , ابراهیم ریحانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران ) , احسان بهرامی سامانی ( دانشگاه شهید بهشتی تهران ) , زهرا رحیمی ( دانشگاه علامه طباطبائی ترهان )

دانلود فایل   

چکیده

وجود پدیده‌های تصادفی در جهان پیرامون، کاربردهای متنوع احتمال در دنیای امروز و لزوم ایجاد توانایی برای تصمیم‌گیری در موقعیت‌های غیرقطعی، ضرورت یادگیری مفاهیم احتمال را برای شهروندان توجیه می‌کند. با این حال، در فرایند یاددهی و یادگیری این مفاهیم چالش‌های متعددی وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، تعابیر و معانی مختلفی است که از احتمال وقوع یک پیشامد وجود دارد. در حال حاضر سه مورد از تعابیر اصلی احتمال، تعابیر کلاسیک، فراوانی و ذهنی هستند. هدف این پژوهش تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب این سه تعبیر است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بیشتر تکالیف موجود در بخش احتمالِ کتاب ریاضی پایه هفتم بر مبنای تعبیر کلاسیک طراحی شده‌اند و به دو تعبیر دیگر، به ویژه تعبیر فراوانی، کمتر پرداخته شده و مهمتر اینکه به بیان چیستی این تعابیر و ارتباط آنها با یکدیگر نیز توجه چندانی نشده است. این در حالی است که پژوهش‌های موجود در این زمینه، بر لزوم درک هم‌زمان و متقابل تعابیر احتمال تأکید دارند.

کليدواژه ها

تعابیر احتمال، تعبیر کلاسیک، تعبیر فراوانی، تعبیر ذهنی، ریاضی پایه هفتم

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مجتبی اسکندری , 1401 , تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب تعابیر مختلف احتمال , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • فرمول جدید و کلی (نهایی)قضیه حدس کولاتز و اثبات آن
  • راهکارهای ایجاد علاقه در دانش آموزان ابتدایی در درس ریاضی
  • پیش بینی پیشرفت ریاضی با توجه به آمادگی دانش آموزان و کارآمدی معلم در دوره ابتدایی
  • بررسی وتبیین راهکار موثر آموزش ریاضیات جهت کارآیی بیشتر در مدارس
  • آموزش ‏حساب با بهره‌گیری از تاریخ ریاضیات و ادبیات منظوم
  • جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصت‎ها و چالش‎ها
  • عنوان: کیفیت تدریس دبیران ریاضی متوسطه دوم با توجه به شاخص های روشهای تدریس فعال در ناحیه 4و5تبریز
  • ریاضی چسبکی; روشی جدید برای آموزش ریاضی
  • ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی
  • بررسی اثربخشی تدریس معکوس ریاضی در دوران پاندمی کرونا بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم ناحیه یک شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]