تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب تعابیر مختلف احتمال
Analysis of the content of the probability section of the 7th grade math book according to different definitions of probability
نویسندگان :
مجتبی اسکندری ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران ) , ابراهیم ریحانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران ) , احسان بهرامی سامانی ( دانشگاه شهید بهشتی تهران ) , زهرا رحیمی ( دانشگاه علامه طباطبائی ترهان )
چکیده
وجود پدیدههای تصادفی در جهان پیرامون، کاربردهای متنوع احتمال در دنیای امروز و لزوم ایجاد توانایی برای تصمیمگیری در موقعیتهای غیرقطعی، ضرورت یادگیری مفاهیم احتمال را برای شهروندان توجیه میکند. با این حال، در فرایند یاددهی و یادگیری این مفاهیم چالشهای متعددی وجود دارد. یکی از این چالشها، تعابیر و معانی مختلفی است که از احتمال وقوع یک پیشامد وجود دارد. در حال حاضر سه مورد از تعابیر اصلی احتمال، تعابیر کلاسیک، فراوانی و ذهنی هستند. هدف این پژوهش تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب این سه تعبیر است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بیشتر تکالیف موجود در بخش احتمالِ کتاب ریاضی پایه هفتم بر مبنای تعبیر کلاسیک طراحی شدهاند و به دو تعبیر دیگر، به ویژه تعبیر فراوانی، کمتر پرداخته شده و مهمتر اینکه به بیان چیستی این تعابیر و ارتباط آنها با یکدیگر نیز توجه چندانی نشده است. این در حالی است که پژوهشهای موجود در این زمینه، بر لزوم درک همزمان و متقابل تعابیر احتمال تأکید دارند.کليدواژه ها
تعابیر احتمال، تعبیر کلاسیک، تعبیر فراوانی، تعبیر ذهنی، ریاضی پایه هفتمکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مجتبی اسکندری , 1401 , تحلیل محتوای بخش احتمال کتاب ریاضی پایه هفتم بر حسب تعابیر مختلف احتمال , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.