چالشهای پیش روی آموزشریاضی از دیدگاه مدیران مدارس دوره متوسطه
Challenges facing mathematics education from the point of view of secondary school administrators
نویسندگان :
احمد گوهری اصل ( آموزش وپرورش ) , علیرضا گوهری اصل ( دانشگاه حکیم سبزواری )
چکیده
اولین شاخص برای یک مدیر آموزشی داشتن استعداد و هوشمندیهای مدیریتی است پژوهش حاضر باهدف بررسی چالش های پیشروی دبیران ریاضی از نگاه مدیران مدارس با روش توصیفی و از نوع برآوردی و همبستگی انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران مدارس متوسطه اول شهر سبزوار در سال تحصلی 97-96 بودند که از میان آنها بهصورت نمونه گیری در دسترس 97 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شده، برای تحلیل داده ها از روش آزمون فریدمن، تعیین نرمالتی و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شده است که روایی محتوایی و صوری پرسشنامه توسط 13 نفر از متخصصین و صاحب نظران این حوزه تأیید شد. قابلیت اعتماد و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ، ضریب آلفای 87% به دست آمد. نتایج نشان داد که غالب افراد نمونه با رشته تحصیلی مدیریت یا ریاضیات و با سطح تحصیلی کارشناسی ارشد و سابقة مدیریت 10 تا 15 سال بوده اند. بهطورکلی از منظر مدیران این مدارس چالشهای مرتبط با برنامه درسی ریاضی، چالشهای امکانات فیزیکی و تکنولوژی آموزشی، چالش های مرتبط با تفاوت ماهیتی رشته ریاضی، محتوای کتب و ماهیت درس ریاضی، به ترتیب در عملکرد دبیران و دانش آموزان و اجرای فرایند یاددهی، یادگیری مؤثر بوده و همچنین تحلیل نشان داد که میزان احاطة مدیران به این چالش ها، با رشته تحصیلی آنان و همچنین سطح تحصیلات یا سابقه کاری آنان متناسب است.کليدواژه ها
برنامه درسی ریاضی، محتوای کتب درسی ریاضی، دیدگاه مدیران، چالشهای آموزش ریاضی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:احمد گوهری اصل , 1401 , چالشهای پیش روی آموزشریاضی از دیدگاه مدیران مدارس دوره متوسطه , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.