پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی

The effect of active teaching method on students progress in mathematics
نویسندگان :

زهرا گنجعلی ( آموزش و پرورش ) , معصومه سیاه سر ( دانشگاه فرهنگیان )

دانلود فایل   

چکیده

روش تدریس در درس ریاضی بسیار هائزاهمیت است، از این رو باید روش تدریسی را انتخاب کرد که بیشترین بازدهی را داشته باشد . روش تدریس فعال ، روش تدریسی است که مسئولیت یادگیری بر عهده خود دانش آموزان است، این روش باعث افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان میشود و بازدهی بالایی نسبت به سایر روش تدریس های موجود دارد و باعث یادگیری عمیق و موثر میشود، از این رو برای تدریس درس ریاضی بسیار مناسب است . بمنظور بررسی تاثیر روش تدریس فعال از روش های بررسی کلاس درس ریاضی، موثر ترین روش تدریس از نظر دانش آموزان، آزمون ارزشیابی اولیه و آزمون ارزشیابی نهایی استفاده کردیم . بعد از انجام روش های جمع آوری اطلاعات ، اطلاعات بدست آمده از این قرار شد که، روش تدریس انتخابی معلم ، روش تدریس قاعده گویی بود و نظرات جمع آوری شده از دانش آموزان نشان میداد که خواهان مشارکت و فعالیت بیشتر در کلاس هستند و بر روش تدریس فعال اتفاق نظر داشتند . نتایج آزمون اولیه بدین گونه بود که میانگین نمرات 3 کلاس 6.6 بدست آمد. بعد از تغییر روش تدریس به روش تدریس فعال ، میانگین نمرات دانش آموزان 3.4 نمره افزایش یافت و در آزمون نهایی این عدد به 10 رسید. همچنین میزان مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس نیز افزایش پیدا کرد . با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که روش تدریس فعال نسبت به روش تدریس های دیگر برای تدریس درس ریاضی ، سودمندتر و موثر تر است .

کليدواژه ها

روش تدریس فعال ، درس ریاضی ، دانش آموزان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
معصومه سیاه سر , 1401 , تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • سهمی اعداد اول
  • تدریس ریاضیات دبستان به سبک واقعیت‌مدار
  • تدریس تخصصی ریاضی در دوره ابتدایی، یک انتخاب یا ضرورت
  • بررسی اثربخشی تدریس ریاضی با بکارگیری نرم‌افزار جئوجبرا
  • پیامدهای آموزش مجازی ریاضی در ایران
  • مقایسه روش تدریس بارش مغزي با روش سنتی معلم محور برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و افزایش میانگین نمرات آنان
  • رویکردهای مختلف برای کشف درک مفهومی آموزش جمع در دانش آموزان اول ابتدایی
  • دانش محتوایی – پداگوژیکی فناورانه ی معلم و آموزش ریاضی در عصر دیجیتال
  • آموزش بهتر ریاضیات با کمک بازی ها و معماهای هدف دار
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]