تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی
The effect of active teaching method on students progress in mathematics
نویسندگان :
زهرا گنجعلی ( آموزش و پرورش ) , معصومه سیاه سر ( دانشگاه فرهنگیان )
چکیده
روش تدریس در درس ریاضی بسیار هائزاهمیت است، از این رو باید روش تدریسی را انتخاب کرد که بیشترین بازدهی را داشته باشد . روش تدریس فعال ، روش تدریسی است که مسئولیت یادگیری بر عهده خود دانش آموزان است، این روش باعث افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان میشود و بازدهی بالایی نسبت به سایر روش تدریس های موجود دارد و باعث یادگیری عمیق و موثر میشود، از این رو برای تدریس درس ریاضی بسیار مناسب است . بمنظور بررسی تاثیر روش تدریس فعال از روش های بررسی کلاس درس ریاضی، موثر ترین روش تدریس از نظر دانش آموزان، آزمون ارزشیابی اولیه و آزمون ارزشیابی نهایی استفاده کردیم . بعد از انجام روش های جمع آوری اطلاعات ، اطلاعات بدست آمده از این قرار شد که، روش تدریس انتخابی معلم ، روش تدریس قاعده گویی بود و نظرات جمع آوری شده از دانش آموزان نشان میداد که خواهان مشارکت و فعالیت بیشتر در کلاس هستند و بر روش تدریس فعال اتفاق نظر داشتند . نتایج آزمون اولیه بدین گونه بود که میانگین نمرات 3 کلاس 6.6 بدست آمد. بعد از تغییر روش تدریس به روش تدریس فعال ، میانگین نمرات دانش آموزان 3.4 نمره افزایش یافت و در آزمون نهایی این عدد به 10 رسید. همچنین میزان مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس نیز افزایش پیدا کرد . با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که روش تدریس فعال نسبت به روش تدریس های دیگر برای تدریس درس ریاضی ، سودمندتر و موثر تر است .کليدواژه ها
روش تدریس فعال ، درس ریاضی ، دانش آموزانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:معصومه سیاه سر , 1401 , تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.