پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی

The effect of active teaching method on students progress in mathematics
نویسندگان :

زهرا گنجعلی ( آموزش و پرورش ) , معصومه سیاه سر ( دانشگاه فرهنگیان )

دانلود فایل   

چکیده

روش تدریس در درس ریاضی بسیار هائزاهمیت است، از این رو باید روش تدریسی را انتخاب کرد که بیشترین بازدهی را داشته باشد . روش تدریس فعال ، روش تدریسی است که مسئولیت یادگیری بر عهده خود دانش آموزان است، این روش باعث افزایش انگیزه و مشارکت دانش آموزان میشود و بازدهی بالایی نسبت به سایر روش تدریس های موجود دارد و باعث یادگیری عمیق و موثر میشود، از این رو برای تدریس درس ریاضی بسیار مناسب است . بمنظور بررسی تاثیر روش تدریس فعال از روش های بررسی کلاس درس ریاضی، موثر ترین روش تدریس از نظر دانش آموزان، آزمون ارزشیابی اولیه و آزمون ارزشیابی نهایی استفاده کردیم . بعد از انجام روش های جمع آوری اطلاعات ، اطلاعات بدست آمده از این قرار شد که، روش تدریس انتخابی معلم ، روش تدریس قاعده گویی بود و نظرات جمع آوری شده از دانش آموزان نشان میداد که خواهان مشارکت و فعالیت بیشتر در کلاس هستند و بر روش تدریس فعال اتفاق نظر داشتند . نتایج آزمون اولیه بدین گونه بود که میانگین نمرات 3 کلاس 6.6 بدست آمد. بعد از تغییر روش تدریس به روش تدریس فعال ، میانگین نمرات دانش آموزان 3.4 نمره افزایش یافت و در آزمون نهایی این عدد به 10 رسید. همچنین میزان مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس نیز افزایش پیدا کرد . با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که روش تدریس فعال نسبت به روش تدریس های دیگر برای تدریس درس ریاضی ، سودمندتر و موثر تر است .

کليدواژه ها

روش تدریس فعال ، درس ریاضی ، دانش آموزان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
معصومه سیاه سر , 1401 , تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی استانداردهای NCTM در رابطه با موضوع اندازه گیری طول در کتب ریاضی شش پایه ابتدایی کشور ایران
  • جذابیت ریاضیات با تجویز نسخه هایی در آموزش و ارزیابی
  • همسو با تغییرات کتاب های درسی ریاضی از جبر ثابت به جبر تابعی: پیشنهادات تالیفی و پداگوژیکی
  • آموزش ریاضی در متاورس
  • تأثیر بسته ی خلاقانه در تشخیص تمایز و ارتباط بین مفاهیم طول، سطح و حجم در دانش آموزان پایه ششم
  • ارتباط میان دانش ریاضی معلمان ابتدایی با آموزش ریاضی در مقاطع متوسطه اول و دوم
  • لوگو، خلاقیتی در آموزش ریاضی
  • سهمی اعداد اول
  • یادگیری ریاضیات با استم بر اساس مهارت های قرن بیست و یکم ( مطالعه مروری)
  • نقش طرحواره ها در ايجاد بدفهمي هاي مبحث« خطهاي موازي با محورها »
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]