پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله بررسی میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت و سازگرایی)
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

بررسی میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت و سازگرایی)

An investigation of the consciousness of the mathematics teachers from learning theories (behaviorism, cognitivism and Constructivism)
نویسندگان :

علیرضا سعیدنیا ( دانشگاه شهید باهنر کرمان ) , محمدرضا فدایی ( دانشگاه شهید باهنر کرمان )

دانلود فایل   

چکیده

معلمان برای داشتن یک تدریس موثر و موفق، نیازمند داشتن آگاهی از نظریه های یادگیری هستند تا آنها را متناسب با محیط یادگیری و شرایط فراگیران به کار گیرند. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دبیران دوره متوسطه شهر کرمان از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی، ساخت وسازگرایی) صورت گرفته است. این تحقیق در دسته بندی بر مبنای روش از نوع تحقیقات کمی و در دسته بندی بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق، دبیران ریاضی دوره متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1397-98 بودند که از میان آنها 143 نفر به عنوان نمونه تحقیق و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون سنجش میزان آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، آزمون ناپارامتری دوجمله ای و تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت نتایج زیر به دست آمد: میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری در حد پایین بوده و بیشترین میزان آگاهی مربوط به نظریه رفتارگرایی و کمترین میزان، مربوط به نظریه ساخت و سازگرایی می باشد. به عبارت دیگر دبیران ریاضی شهر کرمان آگاهی کمی از نظریه های یادگیری داشتند. همچنین بین میزان آگاهی از نظریه های یادگیری و متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری ملاحظه نشد.

کليدواژه ها

نظریه های یادگیری، رفتارگرایی، شناخت گرایی، ساخت و سازگرایی، تدریس ریاضی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
علیرضا سعیدنیا , 1401 , بررسی میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت و سازگرایی) , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • بررسی چالش ها و فرصت های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ریاضی
  • بررسی تاثیر ، موانع و لزوم استفاده از فناوری های نوین آموزشی در آموزش ریاضیات مدرسه ای در دوران پسا کرونا
  • تأثیر آموزش نرم‌افزار جئوجبرا در فضای مجازی بر مهارت حل‌‌مسأله و گرایش- اجتناب حل‌مسأله دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی مدارس تیزهوشان ناحیه 4 و 5 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400
  • رویکرد سازنده گرائی در آموزش ریاضی
  • ارزشیابی عملکردی بررسی رابطه فیثاغورس در اشکال مختلف هندسی و مدل سازی
  • آموزش راهبُردهای حل مسأله در دوره ی ابتدایی
  • عنوان: کیفیت تدریس دبیران ریاضی متوسطه دوم با توجه به شاخص های روشهای تدریس فعال در ناحیه 4و5تبریز
  • ابزارهای قوی برای آموزش ریاضی
  • مسابقه تیمی ریاضی، فرصتی برای ایجاد علاقه‌مندی و توانمندی دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]