بررسی میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت و سازگرایی)
An investigation of the consciousness of the mathematics teachers from learning theories (behaviorism, cognitivism and Constructivism)
نویسندگان :
علیرضا سعیدنیا ( دانشگاه شهید باهنر کرمان ) , محمدرضا فدایی ( دانشگاه شهید باهنر کرمان )
چکیده
معلمان برای داشتن یک تدریس موثر و موفق، نیازمند داشتن آگاهی از نظریه های یادگیری هستند تا آنها را متناسب با محیط یادگیری و شرایط فراگیران به کار گیرند. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دبیران دوره متوسطه شهر کرمان از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی، ساخت وسازگرایی) صورت گرفته است. این تحقیق در دسته بندی بر مبنای روش از نوع تحقیقات کمی و در دسته بندی بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده است. جامعه آماری تحقیق، دبیران ریاضی دوره متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1397-98 بودند که از میان آنها 143 نفر به عنوان نمونه تحقیق و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون سنجش میزان آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای، آزمون t مستقل، آزمون ناپارامتری دوجمله ای و تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت نتایج زیر به دست آمد: میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری در حد پایین بوده و بیشترین میزان آگاهی مربوط به نظریه رفتارگرایی و کمترین میزان، مربوط به نظریه ساخت و سازگرایی می باشد. به عبارت دیگر دبیران ریاضی شهر کرمان آگاهی کمی از نظریه های یادگیری داشتند. همچنین بین میزان آگاهی از نظریه های یادگیری و متغیرهای جنسیت، رشته تحصیلی، سابقه تدریس و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری ملاحظه نشد.کليدواژه ها
نظریه های یادگیری، رفتارگرایی، شناخت گرایی، ساخت و سازگرایی، تدریس ریاضی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علیرضا سعیدنیا , 1401 , بررسی میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت و سازگرایی) , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.