پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله بیانی ابتکاری و آسان تر برای مشتق گیری لگاریتمی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

بیانی ابتکاری و آسان تر برای مشتق گیری لگاریتمی

An innovative and easier expression for logarithmic differentiation
نویسندگان :

صادق قاسمی ( دانشگاه فنی و حرفه ای )

دانلود فایل   

چکیده

هرگاه با مشتق گرفتن از تابع به توان تابع رو به رو شویم (در صورتی که پایه و توان عدد نباشند) ناچار هستیم ابتدا لگاریتم طرفین را بگیریم. سپس، مشتق رابطه لگاریتمی را حساب کنیم و در آخر، مشتق تابع مورد نظر را از رابطه اخیر به دست آوریم. این مراحل، برای دانشجویانی که پایه ضعیفی داشتند، سخت و همراه با بدفهمی و سوالات بسیاری بود. به همین خاطر، بر آن شدم تا مشتق گیری لگاریتمی را به روشی ساده تر بیان کنم. بیان روش به زبان فارسی و نه ریاضی، باعث فهم و یادگیری آسان آن (حتی برای دانش آموزان کار و دانش و فنی و حرفه ای که پایه ضعیف تری دارند) شده است. هم چنین، توضیحی که درباره چگونگی پیدایش روش آورده ایم و ارتباطی که با آموخته های قبلی دارد، سبب یادگیری عمیق تر می شود. این روش ابتکاری را چند سال روی فراگیران آزمایش کردم! خدا را شکر، نتیجه خیلی رضایتبخش بود. پس، با احترام، آن را به شما خوانندگان عزیز تقدیم می کنم.

کليدواژه ها

لگاریتم طبیعی، مشتق، قاعده زنجیره ای، مشتق گیری لگاریتمی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
صادق قاسمی , 1401 , بیانی ابتکاری و آسان تر برای مشتق گیری لگاریتمی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • رویکرد سازنده گرائی در آموزش ریاضی
  • روش I برای یافتن ب.م.م و ک.م.م
  • نقش بازی و معما در یادگیری ریاضیات
  • بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها
  • تأثیر روش‌های نوین تدریس در درس ریاضی بر میزان افزایش انگیزه دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول منطقه‌ی تبادکان شهر مشهد
  • بررسی اختلالات ریاضی و راه حل های برطرف سازی آن با استفاده از بازی و کتاب های آموزش
  • معرفی ابزار کمک آموزشی الکتریکی برای تدریس جمع و تفریق به دانش‌آموزان پایه اول دبستان
  • ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی
  • نقش اشکال هندسی در یادگیری هندسه
  • تاثیر نرم جئوجبرا در آموزش ریاضیات دبیرستان
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]