پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله آموزش ‏حساب با بهره‌گیری از تاریخ ریاضیات و ادبیات منظوم
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

آموزش ‏حساب با بهره‌گیری از تاریخ ریاضیات و ادبیات منظوم

Teaching Arithmetic by Using the History of Mathematics and Poetry
نویسندگان :

 فاطمه سادات سعادتمند ( پژوهشکده تاریخ علم- دانشکاه تهران )

دانلود فایل   

چکیده

در این پژوهش برآنیم تا با معرفی‏، شرح و بررسی یک روش ابتکاری در ضرب و قسمت که با نام «شبکه» مشهور گشته است و به سدۀ هفتم هجری قمری تعلق دارد‏‏، بخشی از تاریخ ریاضیات دورۀ اسلامی را به نمایش بگذاریم. افزون بر آن، دو نسخۀ خطی از رساله‌ای در باب حسابِ منظوم از همین شیوۀ ضرب و قسمت بر جای مانده که اهمیت یکی از روش‌های متداول آموزش در زمان‌های گذشته یعنی بهره‌گیری از ظرفیت شعر و ذوق ادبی را یادآور می‌شود.‎‎ هدف آن است که از ضرب و قسمت شبکه و امتیازات آن برای آموزش حساب دوران ابتدایی سود جست و نسخ خطی‏، تاریخ پیدایش و تکامل ضرب شبکه‏ و همچنین ابیات حاضر را با توجه به تازگی و تنوعی که در آموزش ریاضیات پدید می‌آورد به‌عنوان ابزارهای کمک‌آموزشی در مقطع متوسطه پیشنهاد داد و به کار برد.

کليدواژه ها

تاریخ ریاضی‏، شعر‏، حساب‏، ضرب شبکه‏، آموزش ابتدایی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
 فاطمه سادات سعادتمند , 1401 , آموزش ‏حساب با بهره‌گیری از تاریخ ریاضیات و ادبیات منظوم , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی تاثیر نقشه ذهنی در یادگیری اثربخش دانش آموزان ابتدایی
  • بررسی نقش انعطاف‌پذیری شناختی و ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی دانش‌آموزان
  • معلمان ابتدایی و آشنایی با علوم شناختی و تأثیر آن بر آموزش ریاضی
  • بررسی استدلال دانش آموزان دختر پایه یازدهم رشته علوم انسانی در مبحث تابع
  • تأثیر مدرک تحصیلی آموزگاران در میزان علاقه دانش آموزان ابتدایی به درس ریاضی در شهرستان اصلاندوز
  • کاربردی از نظریه اعداد دبیرستانی در زندگی روزمره
  • مشارکت اولیا در فرآیند آموزش ریاضی با طرح مسئله ی بررسی حالتهای ممکن از مبحث آمار و احتمال ریاضی پایه ی هشتم
  • چالش تقلب در ارزشیابی مجازی وتبدیل آن به فرصتی جهت یادگیری ریاضی
  • رویکردهای مختلف برای کشف درک مفهومی آموزش جمع در دانش آموزان اول ابتدایی
  • آموزش و یادگیری تجسم فضایی و درک ساختارها با استفاده از نرم افزار جئوجبرا در درس ریاضی به دانش آموزان ابتدایی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]