بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان
Investigating the Impact of Education on Problem Solving Strategies on Self -Concept and Mathematical Academic Achievement
نویسندگان :
حکیمه محمدی ( وزارت آموزش و پرورش )
چکیده
پژوهش حاضر با بررسی تاثیر آموزش با استفاده از راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش-آموزان به انجام رسید و هدف آن، تأکید بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان است. نمونه انتخاب شده از بین دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان عصمت شهرستان ایلخچی به صورت نیمه آزمایشی انجام گرفت. پس از انتخاب دو گروه آزمایش و کنترل، راهبردهای حل مسأله به گروه آزمایشی آموزش داده شد و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل محسوب گردید. برای اجرای این پژوهش، آزمون محقق ساخته در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون و آزمون مفهوم خودپنداره دانش آموزان به عنوان ابزار اندازه گیری در نظر گرفته شد. سوالات آزمون، مربوط به مولفه های درک و فهم، انتخاب راهبرد، محاسبه و بازنگری است. روايی آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی و تأييد قرار گرفت. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس-آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش قابل توجهی داشت و میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون در گروه کنترل تفاوت چندانی نداشت. يافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای حل مسأله بر پيشرفت تحصيلی رياضی دانش آموزان تأثير مثبت دارد. بنابراین می توان گفت مهارت در حل مسأله، امری آموختنی است و بايد آموزش داده شود تا پيشرفت تحصيلی به ويژه در درس رياضی حاصل گردد.کليدواژه ها
آموزش، راهبرد، حل مسأله، پیشرفت.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1401 , بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.