پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان

Investigating the Impact of Education on Problem Solving Strategies on Self -Concept and Mathematical Academic Achievement
نویسندگان :

حکیمه محمدی ( وزارت آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

پژوهش حاضر با بررسی تاثیر آموزش با استفاده از راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش-آموزان به انجام رسید و هدف آن، تأکید بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان است. نمونه انتخاب شده از بین دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان عصمت شهرستان ایلخچی به صورت نیمه آزمایشی انجام گرفت. پس از انتخاب دو گروه آزمایش و کنترل، راهبردهای حل مسأله به گروه آزمایشی آموزش داده شد و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل محسوب گردید. برای اجرای این پژوهش، آزمون محقق ساخته در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون و آزمون مفهوم خودپنداره دانش آموزان به عنوان ابزار اندازه گیری در نظر گرفته شد. سوالات آزمون، مربوط به مولفه های درک و فهم، انتخاب راهبرد، محاسبه و بازنگری است. روايی آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی و تأييد قرار گرفت. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس-آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش قابل توجهی داشت و میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون در گروه کنترل تفاوت چندانی نداشت. يافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای حل مسأله بر پيشرفت تحصيلی رياضی دانش آموزان تأثير مثبت دارد. بنابراین می توان گفت مهارت در حل مسأله، امری آموختنی است و بايد آموزش داده شود تا پيشرفت تحصيلی به ويژه در درس رياضی حاصل گردد.

کليدواژه ها

آموزش، راهبرد، حل مسأله، پیشرفت.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان
  • راهکارهای رفع مشکل دانش آموزان پایه دوازدهم در یادگیری فهم مقاطع مخروطی و معادلات مقاطع مخروطی در درس هندسه
  • آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی و مهندسی
  • بررسی دلایل افت تحصیلی ریاضی، پیشنهادات و روشهای کاهش افت تحصیلی در زمینه نحوه تدریس
  • ﺑﺮرسی اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿلی و ﻓﺎﺻﻠﻪ ایجاد شده با ریاضی
  • تحلیل محتوای روش های تدریس مبتنی بر بازی درکتاب های ریاضی دوره ابتدایی
  • بررسی میزان به کارگیری استانداردها وشاخص های عملکردی سواداطلاعاتی رسانه ای بین مدیران دبستان های استان کرمان
  • چگونه توانستم مهارت حل مساله ی ریاضی را در دانش آموزانم تقویت نمایم؟( اقدام پژوهی)
  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • شناسايي رويكردهاي دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]