پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان

Investigating the Impact of Education on Problem Solving Strategies on Self -Concept and Mathematical Academic Achievement
نویسندگان :

حکیمه محمدی ( وزارت آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

پژوهش حاضر با بررسی تاثیر آموزش با استفاده از راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش-آموزان به انجام رسید و هدف آن، تأکید بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان است. نمونه انتخاب شده از بین دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان عصمت شهرستان ایلخچی به صورت نیمه آزمایشی انجام گرفت. پس از انتخاب دو گروه آزمایش و کنترل، راهبردهای حل مسأله به گروه آزمایشی آموزش داده شد و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل محسوب گردید. برای اجرای این پژوهش، آزمون محقق ساخته در دو مرحله پيش آزمون و پس آزمون و آزمون مفهوم خودپنداره دانش آموزان به عنوان ابزار اندازه گیری در نظر گرفته شد. سوالات آزمون، مربوط به مولفه های درک و فهم، انتخاب راهبرد، محاسبه و بازنگری است. روايی آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد بررسی و تأييد قرار گرفت. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس-آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش قابل توجهی داشت و میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون در گروه کنترل تفاوت چندانی نداشت. يافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای حل مسأله بر پيشرفت تحصيلی رياضی دانش آموزان تأثير مثبت دارد. بنابراین می توان گفت مهارت در حل مسأله، امری آموختنی است و بايد آموزش داده شود تا پيشرفت تحصيلی به ويژه در درس رياضی حاصل گردد.

کليدواژه ها

آموزش، راهبرد، حل مسأله، پیشرفت.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , بررسی تاثیر آموزش به روش راهبردهای حل مسأله بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • ترویج خلاقیت و بینش منطقی از طریق آموزش صحیح علوم ریاضی
  • آموزش راهبُردهای حل مسأله در دوره ی ابتدایی
  • سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با محیط ومساحت و شناسایی بدفهمی های موجود
  • راههای افزایش کیفیت و کمیت آموزش ریاضی در مدارس و دانشگاهها و تاثیر مثبت ریاضی در زندگی دانش آموزان
  • بررسی اثربخشی تدریس ریاضی با بکارگیری نرم‌افزار جئوجبرا
  • واکاوی تجارب زیسته من در دانشگاه فرهنگیان بر مسیر معلمی
  • اضطراب ریاضی ؛ چالشی در آموزش ریاضی
  • چالش ها و فرصت های فضای مجازی در آموزش ریاضی دوره ابتدایی
  • آنالیز اثربخشی برنامه های آموزشی و کارورزی در ارتقای کارآیی و توانایی دانشجومعلمان برای طراحی واحد یادگیری ریاضی دوره ابتدایی
  • ارتباط روش تدریس و رفتار معلم با یادگیری ریاضی در شهرستان های جیرفت و عنبرآباد
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]