پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله استدلال استقرایی دانش‌آموزان ابتدایی در الگوها برای کشف یک قانون کلی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

استدلال استقرایی دانش‌آموزان ابتدایی در الگوها برای کشف یک قانون کلی

Inductive reasoning of elementary school students on patterns to explore a general rule
نویسندگان :

سیدجلال لنگری ( دانشگاه فرهنگیان ) , محمد علیزاده‌جمال ( دانشگاه فرهنگیان )

دانلود فایل   

چکیده

در این مقاله با ارائه مثال‌هایی اهمیت استدلال استقرایی دانش‌آموزان ابتدایی را در الگوها برای رسیدن به یک قانون کلی نشان داده‌ایم. استدلال ریاضی به معنای تفکر و توجیه ایده‌های ریاضی توسط فراگیران است. دو نمونه از استدلال‌های ریاضی استدلال استقرایی و استنتاجی هستند. ارتباطات ریاضی، محور استدلال است. فراگیران باید یاد بگیرند که بازنمایی‌ها را به هم ارتباط دهند و به زبان ریاضی صحبت کنند. در این مقاله نویسندگان به کمک تدریس چندین ساله خود به دانشجومعلمان آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، راهکارهای مختلفی را برای آموزش الگوها ارائه داده‌اند. معلمان باید فرصت‌های متعدد و متنوعی را برای فراگیران فراهم آورند تا مهارت‌های استدلال ریاضی، ظرفیت تفکر منطقی، تأمل، توضیح و توجیه خود را از الگوها ارتقا دهند. استدلال استقرایی یکی از راه‌های مهم برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی برای اثبات استدلال‌های خودشان است. به هر میزان این نوع استدلال و توجیه پاسخ‌هایشان را بیشتر تمرین کنند، ماهرتر می‌شوند. اندیشه منطقی، عامل اساسی است که به درک ریاضیات کمک می‌کند. به منظور رشد استدلال، باید مهارت‌هایی را به دانش‌آموزان یاد بدهیم که به‌طور طبیعی در اختیار ندارند و فشار بر روی حافظه خود را کاهش دهند و توانایی استدلال خود را تقویت کنند.

کليدواژه ها

آموزش ریاضی ابتدایی، استدلال استقرایی، الگو

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سیدجلال لنگری , 1401 , استدلال استقرایی دانش‌آموزان ابتدایی در الگوها برای کشف یک قانون کلی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل محتوای کتاب آمار و احتمال پایه یازدهم متوسطه دوم براساس تکنیک ویلیام رومی
  • طراحی سؤالات تکالیف و ارزشیابی‌ها از کتب ریاضیات دبستان به سبک واقعیت‌مدار
  • کاربردی از نظریه اعداد دبیرستانی در زندگی روزمره
  • راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان
  • آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا
  • بررسی چالش ها و فرصت های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ریاضی
  • تأثیر سنجش تکوینی غیر رسمی در یاددهی- یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره تحصیلی متوسطه اول
  • ریاضی چسبکی; روشی جدید برای آموزش ریاضی
  • بررسی استانداردهای محتوایی ریاضیات ابتدایی مدارس ایران
  • تحلیل محتوای کتاب ریاضی3 پایه ی دوازدهم تجربی بر اساس روش ویلیام رومی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]