استدلال استقرایی دانشآموزان ابتدایی در الگوها برای کشف یک قانون کلی
Inductive reasoning of elementary school students on patterns to explore a general rule
نویسندگان :
سیدجلال لنگری ( دانشگاه فرهنگیان ) , محمد علیزادهجمال ( دانشگاه فرهنگیان )
چکیده
در این مقاله با ارائه مثالهایی اهمیت استدلال استقرایی دانشآموزان ابتدایی را در الگوها برای رسیدن به یک قانون کلی نشان دادهایم. استدلال ریاضی به معنای تفکر و توجیه ایدههای ریاضی توسط فراگیران است. دو نمونه از استدلالهای ریاضی استدلال استقرایی و استنتاجی هستند. ارتباطات ریاضی، محور استدلال است. فراگیران باید یاد بگیرند که بازنماییها را به هم ارتباط دهند و به زبان ریاضی صحبت کنند. در این مقاله نویسندگان به کمک تدریس چندین ساله خود به دانشجومعلمان آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، راهکارهای مختلفی را برای آموزش الگوها ارائه دادهاند. معلمان باید فرصتهای متعدد و متنوعی را برای فراگیران فراهم آورند تا مهارتهای استدلال ریاضی، ظرفیت تفکر منطقی، تأمل، توضیح و توجیه خود را از الگوها ارتقا دهند. استدلال استقرایی یکی از راههای مهم برای دانشآموزان دوره ابتدایی برای اثبات استدلالهای خودشان است. به هر میزان این نوع استدلال و توجیه پاسخهایشان را بیشتر تمرین کنند، ماهرتر میشوند. اندیشه منطقی، عامل اساسی است که به درک ریاضیات کمک میکند. به منظور رشد استدلال، باید مهارتهایی را به دانشآموزان یاد بدهیم که بهطور طبیعی در اختیار ندارند و فشار بر روی حافظه خود را کاهش دهند و توانایی استدلال خود را تقویت کنند.کليدواژه ها
آموزش ریاضی ابتدایی، استدلال استقرایی، الگوکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سیدجلال لنگری , 1401 , استدلال استقرایی دانشآموزان ابتدایی در الگوها برای کشف یک قانون کلی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.