ارزشیابی عملکردی بررسی رابطه فیثاغورس در اشکال مختلف هندسی و مدل سازی
performance assessment of the Pythagorean relation in different geometric forms and modeling
نویسندگان :
اکرم خسروگردی ( آموزش و پرورش )
چکیده
یکی از عناصر مهم در کلاس های درس، سنجش و ارزشیابی است. برای اندازه گیری میزان یادگیری دانش آموزان روش های مختلفی وجود دارد. یکی از این شیوه ها که امروزه مورد توجه محققان، پژوهشگران و معلمان قرار گرفته است و به سنجش مهارت دانش آموزان در کاربست آموخته ها در موقعیت جدید می پردازد آزمون عملکرد است و به عنوان یکی از اصلی ترین روش های سنجش به شمار می رود. در پژوهش حاضر با توجه به اهمیت نقش شهود در دانش ریاضیات، و با توجه به عنصر خلاقیت در طرح مسائل بازپاسخ، موضوع رابطه فیثاغورس از کتاب ریاضی پایه هشتم انتخاب شده و به تبیین اهداف آزمون عملکرد و انتظارات معلم از دانش آموزان بر اساس طبقه بندی استیگنز پرداخته شده و سپس بر مبنای ملاک ها و شواهد یادگیری طراحی آزمون صورت گرفته است. در پژوهش حاضر جامعه آماری سه کلاس واقعی درس ریاضی پایه هشتم متشکل از 112 دانش آموز دختر بوده است که در روند اجرای آزمون مورد ارزیابی گروهی و انفرادی قرار گرفته اند. استفاده مناسب از ابزار متنوع، تقویت مهارت کار گروهی، توانایی حل مسأله و کاهش اضطراب امتحان و همچنین ایجاد فضایی برای برانگیختن خلاقیت دانش آموزان و ایجاد موقعیتی برای خودسنجی و قضاوت آنان درباره خویشتن از ویژگی های برگزاری این نوع آزمون بوده است. نتایج ارزشیابی و نظرسنجی از دانش آموزان، بیانگر موفقیت در برگزاری و تأثیرگذاری آزمون بوده و ضمن ایجاد انگیزه در دانش آموزان، اهداف پژوهش نیز محقق شده است.کليدواژه ها
ارزشیابی عملکردی، سنجش، رابطه فیثاغورس، مدل سازیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:اکرم خسروگردی , 1401 , ارزشیابی عملکردی بررسی رابطه فیثاغورس در اشکال مختلف هندسی و مدل سازی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.