نقش بازی و معما در یادگیری ریاضیات
the role of games and riddles in learning mathematics
نویسندگان :
محمدرضا محمدپورشیرازی ( آموزش وپرورش ) , زهرا محمدپورشیرازی ( اموزش پرورش )
چکیده
آموزش يكي از مسائل بسيار مهم نظام هاي تعليم و تربيت است. روشهاي فعال تدريس از روش هایی هستند كه فعاليت دانش آموز را در زمينه نيازهاي عمومي برمي انگيزد و موجب فراهم كردن شرايط برای یادگیری از طريق ترغيب و تحريك دانش آموزان ميگردد. شيوه ي رياضي بر انگيزه و درگيري تحصيلي مورد تاييد قرار گرفت به عبارت ديگر نتايج نشان داد آموزش به شيوه ي بازي بر انگيزهي تحصيلي و درگيري تحصيلي دانش آموزان تاثير معنادار ي دارد. بنابر اين مي توان نتيجه گرفت كه معلم موفق معلمي است كه با رعايت اصول تدريس و هماهنگ نمودن شيوه ي يادگيري و ترجيحات فراگيران، در كسب حداكثر يادگيري كمك كند. روش هاي فعال تدريس از روش هايي هستند كه فعاليت دانش آموز را در زمينه نيازهاي عمومي برمي انگيزد و موجب فراهم كردن شرايط برای یادگیری از طريق ترغيب و تحريك دانش آموزان ميگردد.به چالش کشیدن دانش اموز نه تنها او را درگیر علوم جدید ریاضیات میکند بلکه به یادگیری راحتر مفاهیم نیز می انجامد .با در نظر گرفتن بازی های ریاضی ،انواع جداول ،سودوکو،و معما میتوان دانش اموز را وادار به مشارکت در یادگیری و حتی اموزش ریاضی کرد.بسیاری از معلمان و اموزگاران با توجه به سطح دانش اموزان و مبحث درسی سعی دارند از روش های ملموسی چون حل معما های مرتبط کمک می گیرند .همچنین با کمک از روش های نوین از جمله کار با رایانه و اینترنت سعی به خلاق کردن دانش اموز و همچنین اموزش بهتر با کیفیت بالا تر داریم.از جمله روش هایی که در چند دهه اخیر بسیار تاثیر گذار بوده شامل بازی و ریاضی و همچنین بیان مسأله با کمک معما است .واز جمله تکنیک های جذب دانش اموز و کمک به تدریس بهتر نیز می باشد. بازي هاي رایانه اي می توانند به طور غیرمستقیم مهارت هایی را به کودك بیاموزند که باعث موفقیت هاي چشمگیر آنان در زمینه هاي شغلی و تجاري شود. جذابیت، یکی دیگر از ویژگی هاي بازي هاي رایانه اي است که آن را از سایر رسانه ها متمایز میکند.کليدواژه ها
اموزش ریاضی ،شیوه تدریس ، یادگیری فعال، تدریس فعال، علاقه، انگیزهکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:زهرا محمدپورشیرازی , 1401 , نقش بازی و معما در یادگیری ریاضیات , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.