پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله مسابقه تیمی ریاضی، فرصتی برای ایجاد علاقه‌مندی و توانمندی دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

مسابقه تیمی ریاضی، فرصتی برای ایجاد علاقه‌مندی و توانمندی دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی

Mathematics team competition, an opportunity to enhance students interest and ability in solving math problems
نویسندگان :

امیرحسین اشتری ( خانه ریاضیات اصفهان ) , شراره تقی دستجردی ( خانه ریاضیات اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

بیش از 2 دهه است که خانه ریاضیات اصفهان با برگزاری برنامه‌های متنوع در جهت مهارت‌آموزی (در زمینه‌های مختلف از جمله کارگروهی) و علاقه‌مند کردن عموم مردم به ‌ویژه دانش‌آموزان به ریاضی تلاش می‌کند. از جمله این برنامه‌ها، برگزاری مسابقات تیمی است. مقاله پیشِ رو حاصل بررسی نظرات دانش‌آموزان شرکت‌کننده در یکی از این مسابقات با نام مسابقه تیمی ریاضی (متر) و همچنین نظرات اولیاء و معلمان این دانش‌آموزان و مراقبان حاضر در جلسه مسابقه است تا تأثیر برگزاری چنین مسابقاتی را مورد ارزیابی قرار دهد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد حدود %70 از دانش‌آموزان حاضر در این مسابقه تمایل دارند باز هم در این مسابقه شرکت کنند. علاوه بر این، بیش از %70 از دانش‌آموزان و %90 از اولیاء تمایل دارند این مسابقه را به سایرین پیشنهاد ‌دهند. بنا بر نظر %85 درصد از دانش‌آموزان و همه معلمان شرکت‌کننده در این تحقیق، کارگروهی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مسائل را بهتر بفهمند و لذا در حل آنها موفق‌تر باشند. همچنین، نظرات شرکت‌کنندگان در تحقیق درمورد نقاط قوت این مسابقه، جنبه‌های مهمی از این مسابقه را آشکار کرد: تقویت مهارت کارگروهی، ایجاد شور و نشاط و روحیه دوستی، علاقه‌مند شدن به حل مسائل ریاضی، افزایش توانایی حل مسئله از طریق همفکری، متفاوت بودن مسائل مسابقه از مسائل کتب درسی، چالش‌برانگیز بودن مسائل مسابقه. لذا، نتایج این تحقیق، لزوم توجه به فعالیت‌های گروهی در برنامه‌های آموزشی و حتی ارزشیابی گروهی را نشان می‌دهد که از جمله این فعالیت‌ها، برگزاری مسابقاتی مانند مسابقه تیمی ریاضی (متر) است، مسابقه‌هایی که مسائلش تا حدودی متفاوت و چالش‌برانگیز باشد.

کليدواژه ها

مسابقه تیمی ریاضی، کارگروهی، حل مسئله، خانه ریاضیات.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
امیرحسین اشتری , 1401 , مسابقه تیمی ریاضی، فرصتی برای ایجاد علاقه‌مندی و توانمندی دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • علل ضعف آموزش ریاضی در مدارس و چگونگی ایجاد علاقه به علوم ریاضی در دانش آموزان
  • بازی ها و تأثیر آن در یادگیری ریاضی
  • تأثیر آموزش راهبرد طرح مسئله "معکوس کردن مسئله" (reversing) بر اساس چارچوب ویسترو _ یو بر مهارت حل مسئله "تغییر نقطه دید" (Change the point of view) دانش آموزان سال ششم دبستان در درس ریاضی
  • شیوه های تدریس مجازی ریاضی و دوره های آنلاین
  • راههای افزایش کیفیت و کمیت آموزش ریاضی در مدارس و دانشگاهها و تاثیر مثبت ریاضی در زندگی دانش آموزان
  • نقش ارزشیابی و استانداردهای آن در آموزش ریاضی
  • بررسی عملکرد دانش آموزان پایه دهم در تشخیص شکل مربع
  • بررسی استانداردهای محتوایی ریاضیات ابتدایی مدارس ایران
  • بررسی استانداردهای محتوایی در کتاب حسابان1
  • رویکرد سازنده گرائی در آموزش ریاضی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]