پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله بررسی رابطه بين گفتمان و باورهای معلمان به توانایی به کارگیری مفاهیم و استدلال ریاضی در حل مسائل دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

بررسی رابطه بين گفتمان و باورهای معلمان به توانایی به کارگیری مفاهیم و استدلال ریاضی در حل مسائل دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان

Investigating the relationship between discourse and teachers beliefs about the ability to apply concepts and mathematical reasoning in solving problems of female high school students in Isfahan city.
نویسندگان :

مژگان تیرانی ( آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

تحقیق حاضر با عنوان بررسی رابطه بين گفتمان و باورهای معلمان به توانایی عملکرد و توانایی درک و دانستن مفاهیم ریاضی دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 400-1399 انجام شد. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه شهر اصفهان بود؛ این جامعه ی آماری به وسیله ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به تعداد 80 دانش‌آموز انتخاب گردید. ابزار پژوهشی شامل آزمون سنجش توانایی عملکرد ریاضی در سه حیطه ی شناختی دانستن، کاربرد و استدلال بود که به صورت پیش آزمون و پس آزمون بر روی دو گروه از دانش آموزان (A و B)، اجرا گردید. ابزار سنجش سؤالات آزمون های پرسشنامه محقق‌ساخته بود. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی، از آزمون کولموگروف - اسمیرنوف برای اثبات نرمال بودن نمرات متغیّرهای تحقیق و آزمون لون برای همگنی واریانس ها و از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) برای بررسی فرضیه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که . باور معلمان به توانایی به کارگیری مفاهیم ریاضی در حل مسائل دانش‌آموزانی که آموزش مبتنی بر گفتمان در کلاسA می‌بینند نسبت به دانش‌آموزانی که در کلاسB می‌بینند بیشتر است. اما باور معلمان به توانایی استدلال ریاضی در حل مسائل دانش‌آموزانی که آموزش مبتنی بر گفتمان در کلاسA می‌بینند نسبت به دانش‌آموزانی که در کلاس B می‌بینند بیشتر نمی‌باشد.

کليدواژه ها

معلمان، باورها، گفتمان، مفاهیم، استدلال، ریاضی و دانش‌آموزان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مژگان تیرانی , 1401 , بررسی رابطه بين گفتمان و باورهای معلمان به توانایی به کارگیری مفاهیم و استدلال ریاضی در حل مسائل دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • آموزش مدلسازی و ایجاد ارتباط بین علوم ریاضی وزندگی روز مره
  • بررسی وتبیین راهکار موثر آموزش ریاضیات جهت کارآیی بیشتر در مدارس
  • بررسی استانداردهای محتوایی در کتاب حسابان1
  • شیوه های تدریس مجازی ریاضی و دوره های آنلاین
  • ارزشیابی عملکرد ریاضی دانش آموزان در تابع با طراحی نقشه مفهومی آن و تأثیر سبک‌های یادگیری همگرا واگرا بر آنها
  • ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی
  • نمایش نمودار میله ای توسط مؤلفان کتاب درسی و تقسیم بندی معلمان بر اساس تدریس آن
  • همسو با تغییرات کتاب های درسی ریاضی از جبر ثابت به جبر تابعی: پیشنهادات تالیفی و پداگوژیکی
  • افت کیفیت وکمیت آموزش ریاضی در مدارس ودانشگاه ها وچگونگی ایجاد علاقه به علوم ریاضی در دانش آموزان
  • تحلیل محتوا و مقایسه کتاب‌های ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]