پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان

Comparison of math self-efficacy in fifth grade male students with and without experience in preschool
نویسندگان :

فاطمه عبدالمحمدی ( مرکز مدیریت دولتی گرگان ) , خلیل زندی ( دانشگاه بوعلی سینا ) , سحر کاظمی سرشت ( دانشگاه آزاد تنکابن )

دانلود فایل   

چکیده

هدف از این پژوهش، مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان بود. روش پژوش توصیفی از نوع مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس، تعداد 40 نفر از دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. 20 نفر از نمونه انتخاب شده، از تجربه گذراندن دوره پیش دبستان برخوردار بودند و 20 نفر نیز فاقد تجربه گذراندن دوره پیش دبستان بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته خودکارآمدی ریاضی مشتمل بر 12 ماده و سه بعد «احساس خودکارآمدی در یادگیری ریاضی»، «احساس خودکارآمدی در انجام موفق تکالیف ریاضی»، و «احساس خودکارآمدی در کاربرد مسائل ریاضی» بود. روایی پرسشنامه با استناد به نظر متخصصان تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 78/0 بود که مورد تأیید بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که میزان خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان دارای تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان به طور کلی و بر حسب دو بعد احساس خودکارآمدی در یادگیری ریاضی، و احساس خودکارآمدی در انجام موفق تکالیف ریاضی، به‌طور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان فاقد تجربه گذراندن دوره پیش دبستان بود، اما بین این دو گروه از لحاظ احساس خودکارآمدی در کاربرد مسائل ریاضی تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کليدواژه ها

خودکارآمدی ریاضی، پایه پنجم ابتدایی، دوره پیش‌دبستان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
فاطمه عبدالمحمدی , 1401 , مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • علوم داده‌ها در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چرایی و چگونگی
  • جایگاه ضعیف روش تفکر رایانشی در سرفصل های درسی ممقطع دبیرستان
  • سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با محیط ومساحت و شناسایی بدفهمی های موجود
  • بررسی یکی از عوامل کاهش انگیزه دانش آموزان در انتخاب رشته ریاضی
  • بررسی تاثیر ، موانع و لزوم استفاده از فناوری های نوین آموزشی در آموزش ریاضیات مدرسه ای در دوران پسا کرونا
  • بررسي محتوای کتاب آمار و احتمال پایه یازدهم ریاضی دوره متوسطه از لحاظ سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار بر اساس الگوی خلاقيت گيلفورد
  • آماده سازی ذهن برای یادگیری
  • بازی ها و تأثیر آن در یادگیری ریاضی
  • ابزارهای قوی برای آموزش ریاضی
  • تحلیل محتوای کتاب رياضي سوم ابتدايي بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت هدایت شده پلسک
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]