پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان

Comparison of math self-efficacy in fifth grade male students with and without experience in preschool
نویسندگان :

فاطمه عبدالمحمدی ( مرکز مدیریت دولتی گرگان ) , خلیل زندی ( دانشگاه بوعلی سینا ) , سحر کاظمی سرشت ( دانشگاه آزاد تنکابن )

دانلود فایل   

چکیده

هدف از این پژوهش، مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان بود. روش پژوش توصیفی از نوع مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس، تعداد 40 نفر از دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. 20 نفر از نمونه انتخاب شده، از تجربه گذراندن دوره پیش دبستان برخوردار بودند و 20 نفر نیز فاقد تجربه گذراندن دوره پیش دبستان بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته خودکارآمدی ریاضی مشتمل بر 12 ماده و سه بعد «احساس خودکارآمدی در یادگیری ریاضی»، «احساس خودکارآمدی در انجام موفق تکالیف ریاضی»، و «احساس خودکارآمدی در کاربرد مسائل ریاضی» بود. روایی پرسشنامه با استناد به نظر متخصصان تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 78/0 بود که مورد تأیید بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که میزان خودکارآمدی ریاضی دانش‌آموزان دارای تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان به طور کلی و بر حسب دو بعد احساس خودکارآمدی در یادگیری ریاضی، و احساس خودکارآمدی در انجام موفق تکالیف ریاضی، به‌طور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان فاقد تجربه گذراندن دوره پیش دبستان بود، اما بین این دو گروه از لحاظ احساس خودکارآمدی در کاربرد مسائل ریاضی تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کليدواژه ها

خودکارآمدی ریاضی، پایه پنجم ابتدایی، دوره پیش‌دبستان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
فاطمه عبدالمحمدی , 1401 , مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • مدلسازی ریاضی و نقش آن در زندگی دانش آموزان
  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با محیط ومساحت و شناسایی بدفهمی های موجود
  • اثر بخشی روش یادگیری در حد تسلط با استفاده از فناوری های نوین برکاهش مشکلات دانش آموزان با اختلال ریاضی در پایه سوم مقطع ابتدایی
  • رویکردهای مختلف برای کشف درک مفهومی آموزش جمع در دانش آموزان اول ابتدایی
  • آموزش ریاضی با آزمون ریاضی
  • ریاضی چسبکی; روشی جدید برای آموزش ریاضی
  • تدریس تخصصی ریاضی در دوره ابتدایی، یک انتخاب یا ضرورت
  • الگوهای شکلی دو متغیره: پیشنهادی برای مولفان کتاب های درسی ریاضی و معلمان
  • آموزش بهتر ریاضیات با کمک بازی ها و معماهای هدف دار
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]