پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی

Presenting a model for designing the mathematical learning task
نویسندگان :

مهدی ایزدی ( سازمان ژيوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ) , ابراهیم ریحانی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ) , احسان بهرامی سامانی ( دانشگاه شهید بهشتی ) , مسعود کبیری ( پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

این تحقیق با هدف ارائۀ مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی انجام شد. مطالعۀ حاضر از نوع مطالعۀ توصیفی -تحلیلی بود که جمع‌آوری داده‌ها از طریق مطالعۀ اسنادی انجام شد. جامعۀ آماری این مطالعه، تمامی منابع علمی مرتبط با طراحی تکلیف ریاضی بودند که تعدادی از آنان به عنوان نمونۀ از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از مهم‌ترین معیارهای انتخاب نمونه، وجود مدلی در آن منبع برای طراحی تکلیف ریاضی و امکان استفاده از آن‌ها برای استخراج مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی بود. مدل استخراج‌شده در این مطالعه، مدلی چرخه‌ای متشکل از هشت گام کلی تعیین موضوع، تعیین هدف، تحلیل موضوع، تحلیل مخاطب، تعیین مسیر فرضی یادگیری، تعیین گام‌ها و فعالیت‌های در دسترس مخاطبان، زمینه‌مدار کردن، و اجرای آزمایشی، تحلیل نتایج و اصلاح تکلیف بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت این مدل می‌توان به چرخه‌ای بودن آن، تأکید بر طراحی تکلیف بر اساس اهداف از پیش ‌تعیین‌شده، توجه به ابعاد گوناگون مفهوم از جمله تعابیر و بازنمایی‌های مختلف آن، توجه به مخاطب در فرآیند طراحی تکلیف؛ توجه به هدف قصد‌شده و تجارب معلمان در تعیین مسیر فرضی یادگیری، طراحی تکلیف بر اساس کارها و فعالیت‌های قابل انجام توسط گروه مخاطب و زمینه مدار بودن تکلیف اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌‌های مثبت این مدل، ضرورت اجرای آزمایشی تکلیف طراحی‌شده و اصلاح آن بر اساس نتایج تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از اجرای آزمایشی است.

کليدواژه ها

مدل، طراحی تکلیف، تکلیف یادگیری ریاضی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مهدی ایزدی , 1401 , ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • استفاده از نقشه هاي مفهومي در آزمون سازي هندسه مدرسه اي
  • بررسی استانداردهای محتوایی ریاضیات ابتدایی مدارس ایران
  • تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی
  • معرفی دو بازی برای کمک به یادگیری و رفع بدفهمی مفهوم جمع و تفریق اعداد صحیح
  • تأثیر آموزش راهبرد طرح مسئله "معکوس کردن مسئله" (reversing) بر اساس چارچوب ویسترو _ یو بر مهارت حل مسئله "تغییر نقطه دید" (Change the point of view) دانش آموزان سال ششم دبستان در درس ریاضی
  • چالش های آموزش مدل سازی ریاضی به دانش آموزا‎ن
  • یادگیری ریاضی با بازی
  • ابزارهای قوی برای آموزش ریاضی
  • بررسی یکی از عوامل کاهش انگیزه دانش آموزان در انتخاب رشته ریاضی
  • ﺑﺮرسی اﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿلی و ﻓﺎﺻﻠﻪ ایجاد شده با ریاضی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]