نقش آموزش ابتدایی و آموزگاران در آموزش علوم ریاضی دوره ی ابتدایی
The role of primary education and teachers In the teaching of elementary mathematics sciences
نویسندگان :
سمیه سینائی فرد ( آموزش و پرورش حمیدیه )
چکیده
آموزش و پرورش در هر جامعه ای، رسالتی بزرگ در آموزش مهارت های انتخاب گری، استدلال، تصمیم گیری و حل مسئله دارد که باعث خوب زیستن افراد می گردد. دروس مختلفی که دانش آموزان در دوره ابتدایی با آن آشنا می شوند، آن ها را به جهان و محیط پیرامونشان آشنا می کنند. یکی از این دروس؛ ریاضیات می باشد. از دیدگاه برنامه ریزان، ریاضیات یکی از مواد درسی است، که آموزش و یادگیری آن در جهت انجام دادن چنین رسالتی ضروری است. آموزش و فراگیری ریاضی باعث پرورش قدرت تفکر و خلاقیت می شود که این امر حداقل انتظاری است که از آموزش ریاضی مد نظر می باشد. مقاله حاضر با هدف بررسی نقش آموزش ابتدایی و آموزگاران در آموزش علوم ریاضی دوره ی ابتدایی نگاشته شده است. به همین منظور ابتدا به تاریخچه، تعریف، ماهیت، اهمیت، اهداف و رویکرد ریاضیات در مقطع ابتدایی پرداخته و سپس فرآیند مراحل دوازده گانه ی آموزش ریاضیات در دوره ی دبستان را بیان نموده و در نهایت به نقش آموزگار در حل مسئله، نحوه استدلال و برهان، نحوه انتقال و ارتباط، رابطه و مفهوم ارتباطات و کاربردهایی برای آموزش ریاضیات در دوره ی ابتدایی پرداخته است. روش این مقاله از نوع کتاب خانه ای و ابزار آن، فیش برداری می باشد. یافته ها بر این موضوع تأکید دارند که؛ هدف کلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی آمادگی دانش آموز برای یادگیری مادام العمر و توانایی کسب سواد علمی فناورانه برای زندگی در جامعه است. یاددهی و یادگیری مؤثر ریاضیات در دوره ی ابتدایی متکی به عوامل بسیاری است و نمی تواند فقط به برنامه ریزی، محتوا و ارائه درس های مجزا محدود شود. اگر مبنا باشد دانش آموزان به حداکثر توانایی های خود دست یابند، آموزگاران باید به نیازهای دانش آموزان توجه داشته باشند. رسیدگی و در نظر گرفتن نیازهای فرد فرد دانش آموزان امری ساده و آسان نیست، اما اگر انواع راهبردهای تدریس، الگوهای سازمانی و مدیریت کلاس همراه با آماده سازی محتوای درس های ریاضی و نحوه ی تدریس مورد توجه قرار گیرد، می-تواند اثر بخش تر باشد.کليدواژه ها
آموزش ابتدایی،نقش آموزگاران،علوم ریاضی،ریاضی دوره ی ابتدایی،دبستانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1401 , نقش آموزش ابتدایی و آموزگاران در آموزش علوم ریاضی دوره ی ابتدایی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.