پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله علوم داده‌ها در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چرایی و چگونگی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

علوم داده‌ها در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چرایی و چگونگی

Data science in school mathematics curriculum : Why and How
نویسندگان :

رضا معطی ( دانشگاه شهید باهنر ) , ابوالفضل رفیع پور ( دانشگاه شهید باهنر ) , محمدرضا فدایی ( دانشگاه شهید باهنر )

دانلود فایل   

چکیده

علوم داده یک علم بین رشته‌ای است که به تازگی در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای مورد توجه جامعه آموزشی از جمله آموزش ریاضی، آموزش آمار و آموزش علوم کامپیوتر قرار گرفته است. در برنامه درسی مدرسه‌ای ایران با توجه به اینکه مدرسان ریاضی و آمار با عنوان دبیران ریاضی شناخته می‌شوند، بخش عمده آموزش علوم داده می‌تواند در آموزش ریاضی مدرسه‌ای جایگاه داشته باشد. در پژوهش‌های انجام شده بخش عمده برنامه درسی علوم داده به دو موضوع بستگی دارد: 1- چه نوع داده‌ای و 2-چه نوع ابزاری مورد استفاده قرار بگیرد. این دو موضوع در دوره‌های پیش دبستانی تا پایه دوازدهم در برنامه درسی علوم داده مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه درسی مدرسه‌ای ایران در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول در پایه‌های پنجم، هفتم و هشتم بیشتر از پایه های دیگر به موضوع داده توجه داشته است و برنامه درسی علوم داده می‌تواند در این پایه‌ها پررنگ تر شود. همچنین در مورد ابزارهای استفاده شده در علوم داده می توان به ابزارهای آموزشی و برنامه نویسی حرفه‌ای اشاره کرد. در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای ایران ابزاری کاربردی برای کار با داده معرفی و استفاده نشده است اما در کتاب‌های کارو فناوری چاپ سال 1401 آموزش برنامه نویسی با استفاده از پایتون در دوره متوسطه اول اضافه شده است که می تواند نقطه شروعی برای آموزش علوم داده در مدارس باشد.

کليدواژه ها

علوم داده، برنامه درسی، برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای، داده، ابزار

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
رضا معطی , 1401 , علوم داده‌ها در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چرایی و چگونگی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • تاثیر روش تدریس حل مساله بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان در درس ریاضی پایه هفتم شهر مرودشت
  • تاثیر مدلسازی ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سیمرغ
  • تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون
  • تجربه هایی برای بهینه سازی یادگیری فراگیران در سطح کلاس
  • تاثیر تلفیق آموزش های نوین یاددهی – یادگیری و فناوری اطلاعات بر فرایند آموزش ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی
  • بررسی اثربخشی روش برونر در آموزش مفاهیم ریاضی « جمع و تفریق» به کودکان پیش دبستانی
  • بررسی چالش ها و فرصت های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ریاضی
  • تأثیر آموزش راهبرد طرح مسئله "معکوس کردن مسئله" (reversing) بر اساس چارچوب ویسترو _ یو بر مهارت حل مسئله "تغییر نقطه دید" (Change the point of view) دانش آموزان سال ششم دبستان در درس ریاضی
  • بررسی یکی از عوامل کاهش انگیزه دانش آموزان در انتخاب رشته ریاضی
  • بررسی طراحی بازی‌های آموزشی ویژه کسرهای مساوی و ساده‌کردن کسرها و اثربخشی آن بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهرستان یزد
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]