پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون

The content analysis of the Mathematical books of the elementary period based on multiple intelligence components: Shannon Entropy Method
نویسندگان :

اکبر سلطانی ( دانشگاه فرهنگیان ) , علی سلطانی ( دانشگاه فرهنگیان ) , زینب نیروزی ( آموزش و پرورش ) , محمود محمودزاده ( آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی از منظر تأکید بر مؤلفه های هوش های چندگانه است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش" آنتروپی شانون" است. نمونه آماری این پژوهش، شامل کتاب های ریاضی دوره ابتدایی در سال 1399 است. ابزار پژوهش چک لیست مؤلفه های هوش های چندگانه مبتنی بر مبانی علمی هوش های چندگانه(گاردنر و فلیتهم) بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 5 نفر از متخصصان احراز شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های ریاضی، ضریب اهمیت هوش میان فردی (133/0)، طبیعت گرایانه و تصویری- فضایی(132/0)، زبانی- کلامی(131/0)، ریاضی- منطقی(129/0)، جنبشی- بدنی (128/0)، درون فردی(112/0)، هستی گرایانه(103/0) و موسیقیایی(0) بود. به عبارتی، هر یک از مؤلفه های هوش های چندگانه در کتاب های درسی ریاضی به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته است.

کليدواژه ها

هوش های چندگانه، کتاب ریاضی، تحلیل محتوا(آنتروپی شانون)

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
اکبر سلطانی , 1401 , تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی در رابطه با بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل کسرها
  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • ارتباط میان دانش ریاضی معلمان ابتدایی با آموزش ریاضی در مقاطع متوسطه اول و دوم
  • ارائه مدلی برای طراحی تکلیف یادگیری ریاضی
  • نقش خودپنداره ریاضی و خودکارآمدی ریاضی بر علاقمندی به ریاضی در دانشجویان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان
  • بیانی ابتکاری و آسان تر برای مشتق گیری لگاریتمی
  • بررسی عملکرد دانش آموزان پایه دهم در تشخیص شکل مربع
  • یادگیری ریاضی با بازی
  • بررسی تاثیر بازی وار سازی فرآیند یاددهی بر افزایش انگیزه یادگیری با تمرکز بر مشارکت والدین
  • آموزش ریاضی با آزمون ریاضی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]