تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون
The content analysis of the Mathematical books of the elementary period based on multiple intelligence components: Shannon Entropy Method
نویسندگان :
اکبر سلطانی ( دانشگاه فرهنگیان ) , علی سلطانی ( دانشگاه فرهنگیان ) , زینب نیروزی ( آموزش و پرورش ) , محمود محمودزاده ( آموزش و پرورش )
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی از منظر تأکید بر مؤلفه های هوش های چندگانه است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش" آنتروپی شانون" است. نمونه آماری این پژوهش، شامل کتاب های ریاضی دوره ابتدایی در سال 1399 است. ابزار پژوهش چک لیست مؤلفه های هوش های چندگانه مبتنی بر مبانی علمی هوش های چندگانه(گاردنر و فلیتهم) بود که محقق آن را تدوین کرد و روایی محتوایی آن توسط 5 نفر از متخصصان احراز شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های ریاضی، ضریب اهمیت هوش میان فردی (133/0)، طبیعت گرایانه و تصویری- فضایی(132/0)، زبانی- کلامی(131/0)، ریاضی- منطقی(129/0)، جنبشی- بدنی (128/0)، درون فردی(112/0)، هستی گرایانه(103/0) و موسیقیایی(0) بود. به عبارتی، هر یک از مؤلفه های هوش های چندگانه در کتاب های درسی ریاضی به صورت متوازن مورد توجه قرار نگرفته است.کليدواژه ها
هوش های چندگانه، کتاب ریاضی، تحلیل محتوا(آنتروپی شانون)کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:اکبر سلطانی , 1401 , تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.