تاثیر تلفیق آموزش های نوین یاددهی – یادگیری و فناوری اطلاعات بر فرایند آموزش ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی
The effect of the integration of modern teaching-teaching-learning and information technology on the process of mathematics education of primary school students
نویسندگان :
محدثه بردیده ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ) , زهرا حیاتی ( دانشگاه آزاد ) , آزاده حبیبی ( دانشگاه آزاد )
چکیده
ریاضیات، علمی با مفاهیم انتزاعی است. انتزاعی بودن علم ریاضیات امکان احساس مفاهیم را دشـوار و در نتیجـه آموزش و یاد گیری آن را سخت کرده اسـت بـه طـوری کـه روش هـای آموزشـی خاصـی را مـی طلبد. یکی ازعواملی که در فرایند های یاد گیری و در نتیجه در وضعیت آموزش ریاضی در دوره ی ابتدایی تاثیرمی گذارد، روش های یاد دهـی - یـاد گیـری ایـن درس اسـت. روش تـدریس عبـارت اسـت از تعامـل یـا رفتار متقابـل معلـم و شـاگرد بر اساس طراحی منظم و هدفدار معلم برای ایجاد تغییر در رفتار شاگردان. از طرفی در دهه های اخیر رویکردهای سنتی یادگیری و تدریس با ظهور فناوری های نوین مانند چند رسانه ای ها، فرا رسانه ای ها و ارتباطات از راه دور دچار تغییر و تحول اساسی شده است. در این مطالعه روشهای نوین یاددهی – یادگیری به همراه فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته، از آنجایی که یکی از مهمترین مشکلات و مسائل نظام آموزشی کشور عدم به کارگیری روشهای نوین و فعال تدریس در آموزش و کم توجهی به رویکردهای فعال یاددهی و یادگیری است، از این رو معلمان باید با روشهای نوین تدریس آشنا شده و آنها را در موقعیت های مناسب به کار برند. تربیت افراد شایسته تنها در سایه استفاده از روش های های معقول و شایسته امکان پذیر است. یکی از عناصر مهم برنامه های درسی و طراحی آموزشی، انتخاب و اجرای روش های مناسب تدریس است. شاید بتوان گفت که این عناصر در همة الگوهای طراحی آموزشی جایگاه ویژه ای دارند زیرا محتوا، رسانه ها، ارزشیابی و کلیه مراحل تدریس درجایجای روش و الگوی تدریس قرار می گیرند و ما را به همه اهداف می رسانند. از آنجایی که یادگیری موثر، تنها کسب و ذخیره سازی اطلاعات و دانش ها نیست بلکه یادگیری موثر و کارآمد تقویت و گسترش مهارت های ذهنی، فیزیکی و طرز تفکر می باشد لذا استفاده از روش های نوین تدریس به همراه فناوری اطلاعات در مقایسه با روش های سنتی در تقویت این مهارت ها کارآمدتر است. در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شده و اطلاعات با عنایت به ماهیت و هدف پژوهش با مراجعه به کتب مختلف، مقالات و سایت های مرتبط جمع آوری شده است.کليدواژه ها
فناوری اطلاعات، یاددهی,یادگیری، فرایند تدریس ریاضیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محدثه بردیده , 1401 , تاثیر تلفیق آموزش های نوین یاددهی – یادگیری و فناوری اطلاعات بر فرایند آموزش ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.