پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله شناسايي رويكردهاي دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

شناسايي رويكردهاي دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن

Identifying the approaches of elementary school prospective teachers in solving problems related to symmetry
نویسندگان :

احسان حسن نژاد ( دانشگاه تربيت دبير شهید رجایی ) , مجتبي قرباني ( دانشگاه تربيت دبير شهید رجایی ) , ابراهيم ريحاني ( دانشگاه تربيت دبير شهید رجایی ) , مهدي ايزدي ( سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

آموزش مفهوم تقارن در دوره‌ي ابتدايي جزء جدايي ناپذير اكثر برنامه‌هاي درسي در جهان است كه در اين خصوص با رويكرد‌هاي مختلفي مي‌توان نسبت به حل مسائل در زمينه تقارن پرداخت. شناسايي رويكردهاي دانش‌آموزان و در سطحي بالاتر رويكردهاي دانشجو معلمان كه قرار است در آينده به تدريس اين مفهوم بپردازند، بسيار حائز اهميت است. هدف این مطالعه، شناسايي رويكردها و بدفهمي‌هاي دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن و دوران است. این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی از نوع زمینه‌یابی است که با استفاده از یک آزمون محقق‌ساخته متشکل از 5 سوال در خصوص دوران و تقارن چرخشی انجام شد. جامعه‌ي آماري شامل دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي شهرستان دزفول و نمونه‌ي آن 18 نفر از دانشجو معلمان ابتدايي مرد ورودي 98 و 99 است. براي انتخاب دانشجو معلمان از روش نمونه‌گيري در دسترس استفاده كرديم. با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها، یک سیستم دسته‌بندی با دسته‌بندی‌های «رويكردهاي تحليلي»، «رویکردهای نيمه تحليلي»، «رويكردهاي كل‌نگرانه » و « اشارات و کنش‌هایی که فرآیند دوران را نشان می‌دهند » توسعه و تأیید شد. يافته‌هاي اين پژوهش نشان داد رويكرد غالب استفاده شده در حل تكاليف، بهره‌گيري از كاغذ شفاف ( رويكرد اشارات) بود كه در اين زمينه نيز اغلب طرز كار با آن به درستي انجام نمي‌پذيرفت. همچنين با توجه به نتايج تجزيه و تحليل پاسخ دانشجو معلمان به سوالات تكليف، بدفهمي‌هاي آن‌ها نيز در زمينه حل مسائل مربوط به دوران و تقارن چرخشي شناسايي گرديد.

کليدواژه ها

رويكرد حل مسائل تقارن، حل مسئله، دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي، بدفهمي.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
احسان حسن نژاد , 1401 , شناسايي رويكردهاي دانشجو معلمان دوره‌ي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • معجزه دست ورزی بر آموزش اعداد کسری
  • اضطراب ریاضی ؛ چالشی در آموزش ریاضی
  • بررسی میزان آگاهی دبیران ریاضی از نظریه های یادگیری (رفتارگرایی، شناخت گرایی و ساخت و سازگرایی)
  • بررسی تاثیر طرح چهار مرحله ای حل مساله ریاضی پولیا بر کار دسته جمعی برای کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان
  • استفاده از نقشه هاي مفهومي در آزمون سازي هندسه مدرسه اي
  • بررسی چالش ها و فرصت های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ریاضی
  • بررسی اثربخشی تدریس معکوس ریاضی در دوران پاندمی کرونا بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه هفتم ناحیه یک شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400
  • نقش آموزش ابتدایی و آموزگاران در آموزش علوم ریاضی دوره ی ابتدایی
  • مقایسه خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی با و بدون تجربه گذراندن دوره پیش‌دبستان
  • تحلیل محتوا و مقایسه کتاب‌های ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]