شناسايي رويكردهاي دانشجو معلمان دورهي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن
Identifying the approaches of elementary school prospective teachers in solving problems related to symmetry
نویسندگان :
احسان حسن نژاد ( دانشگاه تربيت دبير شهید رجایی ) , مجتبي قرباني ( دانشگاه تربيت دبير شهید رجایی ) , ابراهيم ريحاني ( دانشگاه تربيت دبير شهید رجایی ) , مهدي ايزدي ( سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش )
چکیده
آموزش مفهوم تقارن در دورهي ابتدايي جزء جدايي ناپذير اكثر برنامههاي درسي در جهان است كه در اين خصوص با رويكردهاي مختلفي ميتوان نسبت به حل مسائل در زمينه تقارن پرداخت. شناسايي رويكردهاي دانشآموزان و در سطحي بالاتر رويكردهاي دانشجو معلمان كه قرار است در آينده به تدريس اين مفهوم بپردازند، بسيار حائز اهميت است. هدف این مطالعه، شناسايي رويكردها و بدفهميهاي دانشجو معلمان دورهي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن و دوران است. این پژوهش مطالعهای توصیفی از نوع زمینهیابی است که با استفاده از یک آزمون محققساخته متشکل از 5 سوال در خصوص دوران و تقارن چرخشی انجام شد. جامعهي آماري شامل دانشجو معلمان دورهي ابتدايي شهرستان دزفول و نمونهي آن 18 نفر از دانشجو معلمان ابتدايي مرد ورودي 98 و 99 است. براي انتخاب دانشجو معلمان از روش نمونهگيري در دسترس استفاده كرديم. با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها، یک سیستم دستهبندی با دستهبندیهای «رويكردهاي تحليلي»، «رویکردهای نيمه تحليلي»، «رويكردهاي كلنگرانه » و « اشارات و کنشهایی که فرآیند دوران را نشان میدهند » توسعه و تأیید شد. يافتههاي اين پژوهش نشان داد رويكرد غالب استفاده شده در حل تكاليف، بهرهگيري از كاغذ شفاف ( رويكرد اشارات) بود كه در اين زمينه نيز اغلب طرز كار با آن به درستي انجام نميپذيرفت. همچنين با توجه به نتايج تجزيه و تحليل پاسخ دانشجو معلمان به سوالات تكليف، بدفهميهاي آنها نيز در زمينه حل مسائل مربوط به دوران و تقارن چرخشي شناسايي گرديد.کليدواژه ها
رويكرد حل مسائل تقارن، حل مسئله، دانشجو معلمان دورهي ابتدايي، بدفهمي.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:احسان حسن نژاد , 1401 , شناسايي رويكردهاي دانشجو معلمان دورهي ابتدايي در حل مسائل مرتبط با تقارن , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.