پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله معما، سرگرمی و بازی ریاضی ابزاری برای یادگیری ریاضی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

معما، سرگرمی و بازی ریاضی ابزاری برای یادگیری ریاضی

Math puzzle, fun and game, a tool for learning math
نویسندگان :

سیدجمال الدین محمودی جزیی ( آرام )

دانلود فایل   

چکیده

در اسلام هیچ عبادتی همسنگ اندیشیدن و تفکر نیست؛ همانطور که امام علی (ع) می فرمایند: لا علم کالتفکر و این در صورتی است که نظریات با رویکرد شناختی نیز به اهمیت آموزش بر پایه تفکر پی برده و اصول آموزش خود را بر آن پایه ریزی نموده اند. یکی از روشهایی که موجبات رشد تفکر در دانش آموز را فراهم نموده و او را از چگونگی فرایند فکر خود آگاه می نماید، طرح معما و سرگرمی و بازی های ریاضی می باشد. نتایج متعددی برای یک معمای مناسب و مرتبط با درس، مترتب است که بزرگترین آن این است که همه ی دانش آموزان می توانند در ریاضی ورزیده شوند( ورزیدگی در پنج مؤلفه فهمیدن ریاضی،محاسبه کردن،به کاربردن،استدلال کردن،درگیر شدن) و اعتماد به نفسی که از حل معما کسب می کنند، آنها را به فعالیت در درک مطالب درسی و ورزیدگی در آن می-رساند. در این مقاله به نتایج مترتب بر حل معما پرداخته و ویژگی معماهای مناسب را بیان نموده و در انتها به تعدادی از اینگونه معما و سرگرمی ها که سالها امتحان خود را برای نویسنده پس داده اند، می پردازیم.

کليدواژه ها

تفکر- راه های ایجاد تفکر-معما- سرگرمی ریاضی- بازی های ریاضی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , معما، سرگرمی و بازی ریاضی ابزاری برای یادگیری ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • تاثیر مدلسازی ریاضی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سیمرغ
  • تدریس تخصصی ریاضی در دوره ابتدایی، یک انتخاب یا ضرورت
  • راهکارهای طراحی سؤالات معیار
  • نقش آموزش ابتدایی و آموزگاران در آموزش علوم ریاضی دوره ی ابتدایی
  • چالش‌های پیش روی آموزش‌ریاضی از دیدگاه مدیران مدارس دوره متوسطه
  • ارزشیابی در آموزش ریاضی در کلاس های مجازی
  • جایگاه ضعیف روش تفکر رایانشی در سرفصل های درسی ممقطع دبیرستان
  • تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون
  • شیوه های تدریس مجازی ریاضی و دوره های آنلاین
  • چگونه توانستم با راه‌کارهای مؤثر علاقه‌مندی دانش‌آموزانم به درس ریاضی را افزایش دهم؟
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]