معما، سرگرمی و بازی ریاضی ابزاری برای یادگیری ریاضی
Math puzzle, fun and game, a tool for learning math
نویسندگان :
سیدجمال الدین محمودی جزیی ( آرام )
چکیده
در اسلام هیچ عبادتی همسنگ اندیشیدن و تفکر نیست؛ همانطور که امام علی (ع) می فرمایند: لا علم کالتفکر و این در صورتی است که نظریات با رویکرد شناختی نیز به اهمیت آموزش بر پایه تفکر پی برده و اصول آموزش خود را بر آن پایه ریزی نموده اند. یکی از روشهایی که موجبات رشد تفکر در دانش آموز را فراهم نموده و او را از چگونگی فرایند فکر خود آگاه می نماید، طرح معما و سرگرمی و بازی های ریاضی می باشد. نتایج متعددی برای یک معمای مناسب و مرتبط با درس، مترتب است که بزرگترین آن این است که همه ی دانش آموزان می توانند در ریاضی ورزیده شوند( ورزیدگی در پنج مؤلفه فهمیدن ریاضی،محاسبه کردن،به کاربردن،استدلال کردن،درگیر شدن) و اعتماد به نفسی که از حل معما کسب می کنند، آنها را به فعالیت در درک مطالب درسی و ورزیدگی در آن می-رساند. در این مقاله به نتایج مترتب بر حل معما پرداخته و ویژگی معماهای مناسب را بیان نموده و در انتها به تعدادی از اینگونه معما و سرگرمی ها که سالها امتحان خود را برای نویسنده پس داده اند، می پردازیم.کليدواژه ها
تفکر- راه های ایجاد تفکر-معما- سرگرمی ریاضی- بازی های ریاضیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1401 , معما، سرگرمی و بازی ریاضی ابزاری برای یادگیری ریاضی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.