واکاوی تجارب زیسته من در دانشگاه فرهنگیان بر مسیر معلمی
Analysis of my lived experiences at Farhangian University On the way to become a teacher
نویسندگان :
ساره حق خواه ( دانشگاه فرهنگیان ) , حانیه ظهوری مهریزی ( آموزش و پرورش ناحیه 2 )
چکیده
هدف از این پژوهش، واکاوی ویژگی های حرفه ای بر اساس تجارب تحصیلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود شایستگی های خود در راستای توسعه حرفه ای می باشد. روش تحقیق حاضر، خودکاوی روایتی است. برای جمعآوری اطلاعات، همچنین تفسیر آنها از شیوه کدگذاری تجارب تحصیلی شرح دادهشده، استفاده شد. روش تحلیل داده ها، روش تحلیل مضمون می باشد. نگارنده با تفکر در تجارب کسب شده از دوران تحصیل خویش به ویژگی های مثبت و منفی اساتید خود پی برد. سپس با کدگذاری تجارب تحصیلی و رسم شبکه مضامین با محوریت "تجارب تحصیلی دانشجو معلم" به مفاهیم اصلیِ کسب تجربه از کارورزی، کسب تجربه از هم دوره ای ها، کسب تجربه از معلمان و اساتید، کسب تجربه از سایر کارکنان مدرسه و علاقه به رشته و استعداد، دستیافته است. نویسنده با استفاده از تجارب کسب شده از دوران تحصیل به مهم ترین باور خود یعنی عدالت معلم، رسیده است. هم چنین نظریه های معلمی مانند هوش های چندگانه گاردنر، اهداف آموزشی بلوم و ... را بررسی کرده و متوجه شده که باید به صورت تلفیقی در کلاس، اجرا شود. در ادامه نگارنده به آرمان های معلمی خود که مهم ترین آن، جدیت معلم در کنار رابطه صمیمانه است؛ اشاره نمود. هم چنین به برخی چالش های معلمی که اصلی ترین آن شلوغ بودن کلاس هست و راهکارهای آن مانند مسئولیت دادن به شاگردان، اشاره شد. حال که با یاری خداوند، نویسنده در آستانه تدریس، قرار دارد؛ خواهان آن است که به وظایفش، عمل کرده و دائما در جهت توسعه حرفه ای خود، تلاش نماید. بررسی نتایج این پژوهش می تواند موجب علاقمندی دانش آموزان و دانشجویان به رشته آموزش ریاضی شود.کليدواژه ها
دانشجومعلم، تجارب زیسته، توسعه حرفه ای، کارورزیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حانیه ظهوری مهریزی , 1401 , واکاوی تجارب زیسته من در دانشگاه فرهنگیان بر مسیر معلمی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.