پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تأثیر بازی بر درک و حل مسائل ریاضی در دوره ی اول ابتدایی شهر اقلید
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تأثیر بازی بر درک و حل مسائل ریاضی در دوره ی اول ابتدایی شهر اقلید

The effect of the game on the understanding and solving of mathematical problems in the first period of elementary school in Eghlid city
نویسندگان :

سعیده رضائی ( آموزش و پرورش ) , اعظم همتی ( آموزش و پرورش ) , زهره میرقادری ( آموزش و پرورش ) , حمیده جمشیدی ( آموزش و پرورش ) , مرضیه عابدی ( آموزش و پرورش ) , اعظم غیبی ( آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

ریاضیات درس زندگی است و سواد ریاضی امروزه یکی از نیازهای مهم انسان است. از این رو آموزش صحیح و عمیق همراه با مفهوم سازی ریاضیات به کودکان ضروری است. حل مسئله یک مهارت شناختی است که انسان را در حل مسائل درونی و بیرونی خود یاری می دهد. در دوره ی اول ابتدایی به علت کم سن بودن بچه ها، مفاهیم انتزاعی ریاضی کمتر درک می شود، بنابراین استفاده از روش تدریس فعال بازی هرچند زمان تدریس را طولانی‌تر می‌کند ولی یادگیری را عمیق تر می کندو مفاهیم انتزاعی را به مفاهیم عینی و ملموس تبدیل می کند. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است. در این پژوهش، جامعه ی آماری تمامی دانش آموزان دختر دوره اول بود که در حدود 360 نفر بودند که از این تعداد ۹۰ نفر به شیوه ی نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، آزمون محقق‌ساخته ی تشریحی در دو مرحله ی پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. سؤالات آزمون مؤلفه های درک و فهم ، انتخاب راهبرد ، محاسبه کردن و ارزیابی را سنجید. روایی و پایایی آزمون، مورد بررسی قرار گرفت و تأئید شد. برای تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار آماری spss و روش های تحلیل آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که آموزش همراه با بازی باعث افزایش علاقه مندی و عینی شدن مسائل ریاضی برای دانش آموزان شد.

کليدواژه ها

ریاضی، مسئله ی ریاضی، بازی، دوره ی اول ابتدایی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سعیده رضائی , 1401 , تأثیر بازی بر درک و حل مسائل ریاضی در دوره ی اول ابتدایی شهر اقلید , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسي محتوای کتاب آمار و احتمال پایه یازدهم ریاضی دوره متوسطه از لحاظ سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار بر اساس الگوی خلاقيت گيلفورد
  • ارزشیابی عملکرد ریاضی دانش آموزان در تابع با طراحی نقشه مفهومی آن و تأثیر سبک‌های یادگیری همگرا واگرا بر آنها
  • استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و چالش ها و فرصت های آموزش مجازی
  • بررسی تأثیرپذیری آموزش ریاضی با استفاده از نرم افزار رایانه‌ای جئوجبرا بر میزان یادگیری دانش‌آموزان
  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • مشارکت دانش آموزان در فرآیند مدلسازی ریاضی
  • بیانی ابتکاری و آسان تر برای مشتق گیری لگاریتمی
  • ارزشیابی عملکردی بررسی رابطه فیثاغورس در اشکال مختلف هندسی و مدل سازی
  • نگرش به درس ریاضی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سراوان
  • تاثیر تلفیق آموزش های نوین یاددهی – یادگیری و فناوری اطلاعات بر فرایند آموزش ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]