پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تأثیر سنجش تکوینی غیر رسمی در یاددهی- یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره تحصیلی متوسطه اول
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تأثیر سنجش تکوینی غیر رسمی در یاددهی- یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره تحصیلی متوسطه اول

The Effect of Informal Formative Assessment on Teaching _Learning Math Concepts in Junior High School
نویسندگان :

سمیه بخشی زهرایی ( آموزش و پرورش ) , سمیه خوارزمی ( آموزش وپرورش ) , فائزه فلاحت ( آموزش وپرورش )

دانلود فایل   

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي و مقايسه نتايج ياددهی-يادگيري بر اساس دو روش تدريس با تکنیک های سنجش تکوینی غیر رسمی و بدون آن در رياضيات دوره متوسطه اول بوده است. بدين منظور پنج مبحث از دروس ریاضی متوسطه اول به عنوان بخش های مورد آزمايش انتخاب شدند که شامل مقدار عددی یک عبارت جبری، جمع بردارها، معادله و مسائل مربوطه، آمار، زاویه مرکزی و محاطی می باشند. اين مباحث با توجه به تاثير سنجش غیررسمی در درک مفاهيم مختلف حساب و هندسه انتخاب شدند و سپس به بررسی و انتخاب انواع مناسب تکنیک های سنجش غیررسمی پرداخته شد. در ادامه تاثير این نوع سنجش ها به عنوان متغيري مستقل با دو سطح تدريس به شيوه استفاده از تکنیک های سنجش غیر رسمی و بدون آن بر روي متغير وابسته يعنی ياددهی-يادگيری رياضی مورد بررسي قرارگرفت. نمونه مورد استفاده در اين پژوهش 48 نفر از دانش آموزان دو کلاس با شرايط نسبي يکسان در يک دبیرستان متوسطه اول دولتي از آموزش و پرورش ناحيه يک شهر بندرعباس می باشد. ابزار جمع آوري اطلاعات براي متغير مستقل، پيش آزمون و پس آزمون در نظر گرفته شد. تجزيه و تحليل نتايج آزمون با استفاده از آزمون گروههاي مستقل و نيز شيوه هاي آمار توصيفي و استنباطی انجام شد. با استفاده از نتايج آماری بيان شده و مشاهدات محقق می توان نتيجه گرفت که بين نمرات پس آزمون گروه گواه و آزمايش تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از سنجش های غیر رسمی و ارائه بازخوردهای مؤثر در يادگيري مفاهيم رياضی و تثبیت يادگيری و بهبود استدلال دانش آموزان تاثير بسیار شگفت انگیزی داشته است.

کليدواژه ها

سنجش، سنجش تکوینی غیر رسمی، بازخورد مؤثر، یادگیری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سمیه خوارزمی , 1401 , تأثیر سنجش تکوینی غیر رسمی در یاددهی- یادگیری مفاهیم ریاضی در دوره تحصیلی متوسطه اول , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • افت کیفیت و کمیت ریاضی
  • بررسی کتاب حسابان1 یازدهم ریاضی
  • تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون
  • بررسی میزان به کارگیری استانداردها وشاخص های عملکردی سواداطلاعاتی رسانه ای بین مدیران دبستان های استان کرمان
  • نقش آموزش ابتدایی و پیش دبستانی و نیز آموزگاران در آموزش علوم ریاضی
  • الگوهای شکلی دو متغیره: پیشنهادی برای مولفان کتاب های درسی ریاضی و معلمان
  • تأثیر آموزش نرم‌افزار جئوجبرا در فضای مجازی بر مهارت حل‌‌مسأله و گرایش- اجتناب حل‌مسأله دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی مدارس تیزهوشان ناحیه 4 و 5 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400
  • سنجش میزان آشنایی دانش آموزان دختر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی استان گیلان با محیط ومساحت و شناسایی بدفهمی های موجود
  • طراحی سؤالات تکالیف و ارزشیابی‌ها از کتب ریاضیات دبستان به سبک واقعیت‌مدار
  • آنالیز اثربخشی برنامه های آموزشی و کارورزی در ارتقای کارآیی و توانایی دانشجومعلمان برای طراحی واحد یادگیری ریاضی دوره ابتدایی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]