تحلیل محتوا و مقایسه کتابهای ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد
Content analysis and comparison of second grade math books in Iran, Japan and America based on Guilford s creativity index
نویسندگان :
حسین تسنیمی ( دانشگاه فرهنگیان ) , محسن لشنی ( دانشگاه فرهنگیان )
چکیده
کتاب ریاضی دوم ابتدایی یکی از مهمترین کتابهای ریاضی پایه ابتدایی است که پایه و اساس ریاضی مقاطع بالاتر را تشکیل میدهد. به همین جهت به تحلیل محتوا و مقایسه کتابهای ریاضی دوم ابتدایی ایران، ژاپن و آمریکا (ایالت کالیفرنیا) بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد میپردازیم. شاخصهای خلاقیت گیلفورد که معیار و وسیله سنجش تحلیل محتوای ما است عبارتاند از حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب. در این تحقیق کتاب ریاضی دوم دبستان ایران با دو کشور پیشرفته دیگر یعنی ژاپن و آمریکا (ایالت کالیفرنیا) مقایسه گردیده است. در تحلیل محتوا از روش توصیفی استفاده شده و کتابها را با استفاده از تکنیک کد گذاری و تقسیم بندی به چهار مقولهی (اشکال و تصاویر، فعالیتها، تمارین و کار در کلاسها، بازی و سرگرمی) تقسیم کردهایم. نتایج حاصل نشان میدهد که کتابهای ریاضی دوم ابتدایی سه کشور ایران، ژاپن و آمریکا (ایالت کایفرنیا) در سطوح حافظه شناختی و حافظه همگرا توجه قابل قبولی داشتهاند اما در سطوح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب به اندازه مطلوبی توجه نکردهاند. کتاب ریاضی دوم ابتدایی ایران کمی ضعیفتر از کتاب ریاضی دوم دبستان ژاپن و آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، در سطح متوسطی بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد است.کليدواژه ها
کتاب ریاضی پایه دوم، خلاقیت گیلفورد، تحلیل محتواکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حسین تسنیمی , 1401 , تحلیل محتوا و مقایسه کتابهای ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.