پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تحلیل محتوا و مقایسه کتاب‌های ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تحلیل محتوا و مقایسه کتاب‌های ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد

Content analysis and comparison of second grade math books in Iran, Japan and America based on Guilford s creativity index
نویسندگان :

حسین تسنیمی ( دانشگاه فرهنگیان ) , محسن لشنی ( دانشگاه فرهنگیان )

دانلود فایل   

چکیده

کتاب ریاضی دوم ابتدایی یکی از مهم‌ترین کتاب‌های ریاضی پایه ابتدایی است که پایه و اساس ریاضی مقاطع بالاتر را تشکیل می‌دهد. به همین جهت به تحلیل محتوا و مقایسه کتاب‌های ریاضی دوم ابتدایی ایران، ژاپن و آمریکا (ایالت کالیفرنیا) بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد می‌پردازیم. شاخص‌های خلاقیت گیلفورد که معیار و وسیله سنجش تحلیل محتوای ما است عبارت‌اند از حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب. در این تحقیق کتاب ریاضی دوم دبستان ایران با دو کشور پیشرفته دیگر یعنی ژاپن و آمریکا (ایالت کالیفرنیا) مقایسه گردیده است. در تحلیل محتوا از روش توصیفی استفاده شده و کتاب‌ها را با استفاده از تکنیک کد گذاری و تقسیم بندی به چهار مقوله‌ی (اشکال و تصاویر، فعالیت‌‌ها، تمارین و کار در کلاس‌ها، بازی و سرگرمی) تقسیم کرده‌ایم. نتایج حاصل نشان می‌دهد که کتاب‌های ریاضی دوم ابتدایی سه کشور ایران، ژاپن و آمریکا (ایالت کایفرنیا) در سطوح حافظه شناختی و حافظه همگرا توجه قابل قبولی داشته‌اند اما در سطوح حافظه واگرا و تفکر ارزشیاب به اندازه مطلوبی توجه نکرده‌اند. کتاب ریاضی دوم ابتدایی ایران کمی ضعیف‌تر از کتاب ریاضی دوم دبستان ژاپن و آمریکا (ایالت کالیفرنیا)، در سطح متوسطی بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد است.

کليدواژه ها

کتاب ریاضی پایه دوم، خلاقیت گیلفورد، تحلیل محتوا

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حسین تسنیمی , 1401 , تحلیل محتوا و مقایسه کتاب‌های ریاضی دوم دبستان کشورهای ایران، ژاپن و آمریکا بر اساس شاخص خلاقیت گیلفورد , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی علتهای افت کیفیت آموزش ریاضی در مدارس ایران و ارائه راهکارهای علمی و عملی
  • عاشق شدن در راه معلمی
  • علل ضعف آموزش ریاضی در مدارس و چگونگی ایجاد علاقه به علوم ریاضی در دانش آموزان
  • آشنا کردن دانش آموزان با کاربرد ریاضی در زندگی واقعی
  • راهبردهایی نوین در تدریس ریاضیات ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان
  • تدریس تخصصی ریاضی در دوره ابتدایی، یک انتخاب یا ضرورت
  • مقایسه روش تدریس بارش مغزي با روش سنتی معلم محور برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و افزایش میانگین نمرات آنان
  • تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی
  • تاثیر روش فعال تدریس بر پیشرفت تحصیلی و خودباوری دانش‌آموزان
  • بررسی یک میزگرد، حرف دل معلمان و دو پیشنهاد
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]