نقد وبررسی ساحت های شش گانه سندتحول بنیادین درکتب درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی
Criticism and examination of the six areas of the fundamental transformation document in the mathematics textbooks of the second level of elementary school
نویسندگان :
فریبا جمشیدی ( دبستان شاهد شهید محسنی ) , بهاره نامداری ( دبستان شاهد شهید محسنی ) , طیبه میرقادری ( دبستان شاهد شهید محسنی ) , اعظم یزدی ( دبستان شاهد شهید محسنی ) , معصومه کوهگرد ( دبستان شاهد شهید محسنی )
چکیده
این پژوهش با هدف تحلیل وجایگاه ساحت های ششگانه سندتحول بنیادین آموزش وپرورش در محتوای کتب درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی به منظور مشخص کردن میزان توجه به مولفه های مذکور انجام شده است .دراین پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی وباواحدتحلیل جمله به منظور مشخص کردن رویکردها ودلالت های آنها درکتب درسی دوره دوم ابتدایی استفاده شده است .جامعه آماری پژوهش شامل کتب درسی ریاضی سال تحصیلی 1401/1400می باشدکه به روش نمونه گیری هدفمند وبه منظور جمع آوری تحلیل یافته ها انتخاب وبررسی شده است .ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا کتب درسی ومولفه های شش گانه سند تحول بنیادین که شامل ساحت تربیت اعتقادی ،عبادی -اخلاقی 7 مولفه، ساحت تربیت اجتماعی سیاسی 5 مولفه، ساحت تربیت زیستی و بدنی 5 مولفه، ساحت تربیت زیبا شناختی وهنری 5 مولفه، ساحت تربیت اقتصادی وحرفه ای 6 مولفه،ساحت تربیت علمی وفناورانه 5 مولفه بودکه پس از مطالعه مبانی نظری وبسترهای قانونی وتایید متخصصین برنامه درسی تهیه وتدوین شد واحد تحلیل متن ها،جملات،تصاویر، فعالیت ،تمرین های مندرج در کتب درسی پایه های مذکور بوده است که پس ازبررسی مشخص گردیدجایگاه مولفه های موردنظر درهریک از ساحت ها درکتب درسی مذکوربه چه میزان بوده است .مهمترین یافته های این پژوهش پس از بررسی محتوای هریک از منابع مذکور ازمجموع 731 فراوانی درساحت اقتصادی وحرفه ای 193 فراوانی وساحت سیاسی واجتماعی92 فراوانی به ترتیب دارای بیشترین وکمترین فراوانی هستندکه توجه به ساحت اقتصادی وحرفه ای درکتاب های مورد مطالعه به عنوان اولویت اول باهدف های کلی سندتحول بنیادین مناسبت ومطابقت دارداما بازنگری در محتوای این آثاراز منظرساحت های دیگر باتوجه به رشدهمه جانبه دانش آموزان در همه ابعادضروری به نظرمی رسد.کليدواژه ها
ریاضی، ساحت های شش گانه ،سندتحول بنیادین ،برنامه درسی ، دوره دوم ابتداییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:فریبا جمشیدی , 1401 , نقد وبررسی ساحت های شش گانه سندتحول بنیادین درکتب درسی ریاضی دوره دوم ابتدایی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.