آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانشآموزان به رشتههای ریاضی و مهندسی
Teaching Applications of Mathematics and Geometry in Arts and Handcrafts and Its Effect on Students" Tendency Towards Mathematics and Engineering
نویسندگان :
مهسا صادقی ( دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی ) , حسن نراقي ( عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، دانشکده فنی مهندسی و علوم پایه، گروه ریاضی ) , مهناز كلانتري ( دبیر معماری، خیاطی و دوختهای تزئینی، هنرستان شهید ثانی، آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج، مربی فنی و حرفه ای ) , شاهد مشهودي ( باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد علوم و تحقیقات تهران، آموزش و پرورش ناحیه 1 کرج، خانه ریاضیات کرج )
چکیده
بررسی تجربیات همه کشورها، حکایت از لزوم توجه ویژه به آموزش علوم پایه خصوصا ریاضیات، برای حرکت سریعتر در مسیر توسعهی پایدار دارد، که به این مهم در اسناد و برنامههای وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز با تاکید بر تدریس چند-ساحتی و بیان کاربردهای درس ها در زندگی واقعی فراگیران، اشاره شده است. با این وجود در دههی اخیر، با توجه به تحولات بازار کار مانند رونق خدمات درمانی، روانشناسی و حقوقی، همچنین نیاز بیشتر در صنعت به تکنسینها، متاسفانه تمایل عموم دانشآموزان به رشتهی ریاضی-فیزیک در دوره دوم متوسطه برای انتخاب رشتههای مهندسی و علوم پایه در دانشگاه، هر ساله در حال کاهش است، بنابراین دلایل این چالش بسیار گسترده است و نباید آنها را تنها در داخل نظام آموزشی جستجو کرد. با این حال، یکی از راهکارهایی که از عهده معلمان و مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی برمیآید، تحول در نگرش عمومی به ریاضیات با شناساندن کاربردهای مختلف ریاضیات در مدلسازی مسائل رشتههای پراستقبالتر مانند هنر، صنعت و ... میباشد. برای این منظور، یکی از سادهترین آموزشهایی که مقدمات آن میتواند از دوره اول متوسطه و حتی دوره دوم ابتدایی آغاز گردد، معرفی نظمهای ریاضی و هندسی در معماری و صنایع دستی (مانند دروس عملی هنر یا کارگاه های کاروفناوری) و ...، با شیوههای آموزش مشارکتی و اکتشافی توسط معلمان در کلاس میباشد، که علاوه بر افزایش علاقهمندی به ریاضی، میتواند ابزارها و روشهایی علمی برای کمک به شکوفایی بیشتر قابلیتهای دانشآموزان در یادگیری مهارتهای هنری، فنیوحرفهای و نهایتا استعدادیابی برای هدایت تحصیلی در پایه نهم، در اختیار قراردهد. در این مقاله با ارائه موارد متعددی از کاربردهای ریاضیات در هنر، بر همافزایی توأم ریاضی و هنر و تأثیر آن بر رشد انگیزه و بازدهی یادگیری در مقاطع متوسطه و دانشگاه، طبق منابع علمی و تجربیات مولفان، تاکید میگردد.کليدواژه ها
ریاضی، هندسه، هنر، صنایع دستی، زیبایی شناسی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مهسا صادقی , 1401 , آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانشآموزان به رشتههای ریاضی و مهندسی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.