پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی و مهندسی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی و مهندسی

Teaching Applications of Mathematics and Geometry in Arts and Handcrafts and Its Effect on Students" Tendency Towards Mathematics and Engineering
نویسندگان :

مهسا صادقی ( دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی ) , حسن نراقي ( عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، دانشکده فنی مهندسی و علوم پایه، گروه ریاضی ) , مهناز كلانتري ( دبیر معماری، خیاطی و دوختهای تزئینی، هنرستان شهید ثانی، آموزش و پرورش ناحیه 3 کرج، مربی فنی و حرفه ای ) , شاهد مشهودي ( باشگاه‌ پژوهشگران ‌جوان‌ و نخبگان ‌واحد علوم ‌و تحقیقات ‌تهران، آموزش و پرورش ناحیه 1 کرج، خانه ریاضیات کرج )

دانلود فایل   

چکیده

بررسی تجربیات همه کشورها، حکایت از لزوم توجه ویژه به آموزش علوم پایه خصوصا ریاضیات، برای حرکت سریع‌تر در مسیر توسعه‌ی پایدار دارد، که به این مهم در اسناد و برنامه‌های وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری ایران نیز با تاکید بر تدریس چند-ساحتی و بیان کاربردهای درس ها در زندگی واقعی فراگیران، اشاره شده است. با این وجود در دهه‌ی اخیر، با توجه به تحولات بازار کار مانند رونق خدمات درمانی، روانشناسی و حقوقی، همچنین نیاز بیشتر در صنعت به تکنسین‌ها، متاسفانه تمایل عموم دانش‌آموزان به رشته‌ی ریاضی-فیزیک در دوره دوم متوسطه برای انتخاب رشته‌های مهندسی و علوم پایه در دانشگاه، هر ساله در حال کاهش است، بنابراین دلایل این چالش بسیار گسترده است و نباید آنها را تنها در داخل نظام آموزشی جستجو کرد. با این حال، یکی از راهکارهایی که از عهده معلمان و مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی برمی‌آید، تحول در نگرش عمومی به ریاضیات با شناساندن کاربردهای مختلف ریاضیات در مدل‌سازی مسائل رشته‌های پراستقبال‌تر مانند هنر، صنعت و ... می‌باشد. برای این منظور، یکی از ساده‌ترین آموزش‌هایی که مقدمات آن می‌تواند از دوره اول متوسطه و حتی دوره دوم ابتدایی آغاز گردد، معرفی نظم‌های ریاضی و هندسی در معماری و صنایع دستی (مانند دروس عملی هنر یا کارگاه های کاروفناوری) و ...، با شیوه‌های آموزش مشارکتی و اکتشافی توسط معلمان در کلاس می‌باشد، که علاوه بر افزایش علاقه‌مندی به ریاضی، می‌تواند ابزارها و روش‌هایی علمی برای کمک به شکوفایی بیشتر قابلیت‌های دانش‌آموزان در یادگیری مهارت‌های هنری، فنی‌وحرفه‌ای و نهایتا استعدادیابی برای هدایت تحصیلی در پایه نهم، در اختیار قراردهد. در این مقاله با ارائه موارد متعددی از کاربردهای ریاضیات در هنر، بر هم‌افزایی توأم ریاضی و هنر و تأثیر آن بر رشد انگیزه و بازدهی یادگیری در مقاطع متوسطه و دانشگاه، طبق منابع علمی و تجربیات مولفان، تاکید می‌گردد.

کليدواژه ها

ریاضی، هندسه، هنر، صنایع دستی، زیبایی شناسی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مهسا صادقی , 1401 , آموزش کاربردهای ریاضیات و هندسه در هنر و صنایع دستی و تاثیر آن بر تمایل دانش‌آموزان به رشته‌های ریاضی و مهندسی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی نقش آموزش ابتدایی و پیش دبستانی و نیز آموزگاران در آموزش علوم ریاضی
  • چالش تقلب در ارزشیابی مجازی وتبدیل آن به فرصتی جهت یادگیری ریاضی
  • تأثیر آموزش راهبرد طرح مسئله "معکوس کردن مسئله" (reversing) بر اساس چارچوب ویسترو _ یو بر مهارت حل مسئله "تغییر نقطه دید" (Change the point of view) دانش آموزان سال ششم دبستان در درس ریاضی
  • تحلیل محتوای کتاب های درسی ریاضی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون
  • عوامل مؤثر بر مشکلات یادگیری ریاضی دانش آموزان مدارس دولتی روستایی
  • بررسی اثربخشی روش برونر در آموزش مفاهیم ریاضی « جمع و تفریق» به کودکان پیش دبستانی
  • آموزش مدلسازی ریاضی و زندگی روزمره
  • بررسی توانمندی‌های شناختی دانشجویان مهندسی با به‌کارگیری رویکرد مدل‌سازی در تدریس معادلات دیفرانسیل
  • بررسی تاثیر کاربست تکنولوژی آموزشی بر میزان اضطراب رياضي دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سمنان
  • تأثیر بازی بر درک و حل مسائل ریاضی در دوره ی اول ابتدایی شهر اقلید
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]