بررسی تاثیر طرح چهار مرحله ای حل مساله ریاضی پولیا بر کار دسته جمعی برای کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان
Investigating the effect of a four-step plan for solving a math problem of poulia on teamwork to reduce students’ math anxiety
نویسندگان :
حسین عباسیان ( استادیار دانشکده ریاضی و آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول، ایران )
چکیده
در این پژوهش با استفاده از الگوی حل مساله پولیا (عملکرد ریاضی) به رابطه ی بین کار دسته جمعی و اضطراب ریاضی پرداخته شده است و تاثیر عملکرد این الگو بر این رابطه را مورد بررسی قرار داده ایم. سه فرضیه فرعی بین این سه متغیر مورد بررسی قرار گرفته است. حجم نمونه با توجه به حجم جامعه ی دانش آموزان سال هفتم شهرستان علی آباد کتول (200) با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 127 نفر مشخص گردید و از نمونهگیری تصادفی استفاده شد. از آمار توصیفی – استنباطی و نرمافزارهای PLS و SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرده ایم. روش شناسی تحقیق از نوع همبستگی میباشد. به صورت اجرایی طرح چهار مرحله ای پولیا در 7 جلسه اجرا شد. به دلیل اینکه ضریب آلفای کرونباخ کلی پرسشنامه (74/0) بیشتر از 7/0 به دست آمد، پس پایایی پرسشنامه ها مورد تایید گرفت. ضرایب همبستگی خطی پیرسون به دست آمده عبارتند از: 50/0، 64/0- و 64/0- که نشان می دهند در سطح اطمینان 99/0 میتوان گفت که کارگروهی با طرح چهار مرحله ای پولیا رابطه مستقیم و با میزان اضطراب ریاضی دانشآموزان رابطه عکس دارد. نهایتا مشخص شد با بکارگیری الگوی پولیا در کار گروهی، عملکرد حل مساله افزایش یافته و در نتیجه بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد. همچنین میانگین مورد انتظار به دست آمده برای این سه متغیر در حد متوسط و رو به بالا می باشد.کليدواژه ها
الگوی حل مساله پولیا، اضطراب ریاضی، آمار توصیفی-استنباطی، کار دسته جمعی، عملکرد ریاضی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حسین عباسیان , 1401 , بررسی تاثیر طرح چهار مرحله ای حل مساله ریاضی پولیا بر کار دسته جمعی برای کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.