بررسی عملکرد دانش آموزان پایه دهم در تشخیص شکل مربع
investigating students performance in recognizing square
نویسندگان :
لادن پازوکی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی )
چکیده
یکی از موضوعات مهم در یادگیری هندسه مدرسه ای، شناخت اشکال هندسی، خصوصیات و ویژگی های آن هاست. پژوهش حاضر با هدف بررسی شناخت دانش آموزان پایه دهم از اشکال هندسی و به روش توصیفی- پیمایشی روی نمونه ای در دسترس متشکل از 185 دانش آموز پابه دهم در مدارس دولتی و نمونه دولتی شهرستان پاکدشت اجرا گردید. ابزار اندازه گیری آزمونی محقق ساخته بر اساس پژوهش های مرتبط و متشکل از یک مسئله در ارتباط با تشکیل شکل هندسی مربع است. نتایج پژوهش و انتخاب های بعضی از دانش آموزان نشان می دهد که برخی از آن ها با خصوصیات اصلی شکل مربع آشنایی ندارند. برخی از آن ها چرخش یک شکل در صفحه را عاملی تعیین کننده در نظر می گیرند و مربعی که در صفحه چرخش داشته باشد را به عنوان مربع نمی پذیرند. برخی از دانش آموزان، دلایل ناقص یا نادرستی برای توجیه مربع بودن یک شکل هندسی مطرح کرده اند که نشان می دهد درک درستی از ویژگی های مربع ندارند. به طور کلی، یافته های این پژوهش می تواند آگاهی معلمان ریاضی را از میزان درک و آگاهی دانش آموزان از خصوصیات اشکال هندسی بالا برده و در نتیجه به منظور اصلاح شیوه های تدریس آن ها را یاری نماید.کليدواژه ها
هندسه، اشکال هندسی، مربعکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:لادن پازوکی , 1401 , بررسی عملکرد دانش آموزان پایه دهم در تشخیص شکل مربع , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.