تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم رشته ریاضی و تجربی با رویکرد زمینه محور
Content analysis of the tenth grade mathematics textbook, mathematical and experimental disciplines, with a context-based approach
نویسندگان :
مجتبی میلادی پور ( آموزش و پرورش ) , خدیجه محب الرحمان ( آموزش و پرورش ) , دکتر هادی حاجی حسن دنیادیده ( دانشکده هدی )
چکیده
در این پژوهش کتاب ریاضی پایۀ دهم که به صورت مشترک در دو رشتۀ ریاضی و تجربی ارائه شده است، با نگرشی زمینهمحور در تحلیل محتوای کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعۀ آماری مورد نظر در این پژوهش کتاب ریاضی پایۀ دهم مشترک در دو رشتۀ ریاضی و تجربی، چاپ 1401ـ1400 است. ابزار به کار گرفته در این پژوهش فرمهای تحلیل محتوا در زمینۀ رویکرد ریاضیات زمینهمحور میباشد. دادههای استخراج شده از فرم تحلیل محتوا به روش کمی (جدول فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل و توصیف قرار گرفت. از روش تحلیل آنتروپی شانون در محاسبۀ میزان اهمیتی که در طراحی کتاب درسی ریاضی پایۀ دهم رشتۀ ریاضی و تجربی شامل موقعیت عملی، واقعی بودن، ارتباط با تجربههای زندگی روزمرۀ دانشآموزان و باز بودن داده در رویکرد زمینهمحور دارد، به کار گرفته شد. در ادامه موارد اشاره شده در سطح بالاتری با نگاه عمیق تری بر این چهار عنصر در تحلیل محتوای کیفی قرار گرفت. روایی محتوایی مربوط به ابزار پژوهش توسط سه استاد دانشگاه در رشته های برنامه ریزی درسی و آموزش ریاضی تأیید گردید. در راستای ایجاد اطمینان از پایایی فرم های تحلیل محتوا از روش ویلیام اسکات استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان دهندۀ این است که میزان توجه و درگیری این چهار مؤلفه ریاضیات زمینهمحور و مقدار ضریب اهمیت این مؤلفه ها پایین بوده و محتوای موجود در کتاب بر اصول ریاضیات زمینه محور منطبق نیست.کليدواژه ها
تحلیل محتوا، رویکرد زمینهمحور، کتاب ریاضی، پایۀ دهم، رشتۀ ریاضی و تجربیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مجتبی میلادی پور , 1401 , تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه دهم رشته ریاضی و تجربی با رویکرد زمینه محور , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.