پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی

Content analysis of the math book of fifth-grade of elementary school through William Romey technic
نویسندگان :

مرتضی پورشیرازی ( آموزش و پرورش )

دانلود فایل   

چکیده

یادگیری در دوران کودکی بسیار بااهمیت برشمرده می‌شود، بنابراین توجه به مناسب بودن محتوای آموزشی در این دوره، خصوصاً در نظام‌های متمرکز آموزشی نیز بااهمیت تلقی می‌گردد. ریاضی یکی از درس‌هایی است که در اکثر نظام‌های آموزشی معروف دنیا موردتوجه ویژه‌ای قرارگرفته است. با توجه به رویکردهای فعال آموزش که در دهه‌های اخیر مطرح‌شده‌اند، بررسی میزانی که محتوا یک کتاب درسی، دانش‌آموزان را به فعالیت وادار می‌سازد، می‌تواند روشن‌کننده راه برای رسیدن به اهداف آموزش‌های مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان فعال بودن محتوای درسی ریاضی پنجم ابتدایی بوده است. در این پژوهش، متن کتاب ریاضی پنجم ابتدایی چاپ 1394 که برای نخستین بار پس از تألیف به‌طور رسمی در مدارس کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد، به روش تحلیل محتوا ویلیام رومی مورد برسی قرارگرفته است. میران درگیری دانش‌آموز با متن و تصاویر به ترتیب برابر ۵٫۲۳ و ۳٫۶۶ محاسبه‌شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد متن و تصاویر از نظر سطح درگیری دانش‌آموز با آنان نامناسب‌اند، به این معنا که سطح درگیری بیش‌ازحد مطلوب است، اما سطح درگیری دانش‌آموز با سؤالات برابر ۱٫۱۴ به‌دست‌آمده است که در حد مطلوب است.

کليدواژه ها

تحلیل محتوا، کتاب ریاضی، پنجم، ویلیام رومی، دبستان

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مرتضی پورشیرازی , 1401 , تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • اضطراب ریاضی ؛ چالشی در آموزش ریاضی
  • چگونه توانستم مهارت حل مساله ی ریاضی را در دانش آموزانم تقویت نمایم؟( اقدام پژوهی)
  • بررسی طراحی بازی‌های آموزشی ویژه کسرهای مساوی و ساده‌کردن کسرها و اثربخشی آن بر پیشرفت درسی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه دو شهرستان یزد
  • بررسی عملکرد دانش آموزان پایه دهم در تشخیص شکل مربع
  • استدلال استقرایی دانش‌آموزان ابتدایی در الگوها برای کشف یک قانون کلی
  • بررسی نقش آموزش ابتدایی و پیش دبستانی و نیز آموزگاران در آموزش علوم ریاضی
  • نقش بازی و معما در یادگیری ریاضیات
  • نقش خودپنداره ریاضی و خودکارآمدی ریاضی بر علاقمندی به ریاضی در دانشجویان رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان
  • تاثیر روش تدریس حل مساله بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان در درس ریاضی پایه هفتم شهر مرودشت
  • جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصت‎ها و چالش‎ها
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]