تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی
Content analysis of the math book of fifth-grade of elementary school through William Romey technic
نویسندگان :
مرتضی پورشیرازی ( آموزش و پرورش )
چکیده
یادگیری در دوران کودکی بسیار بااهمیت برشمرده میشود، بنابراین توجه به مناسب بودن محتوای آموزشی در این دوره، خصوصاً در نظامهای متمرکز آموزشی نیز بااهمیت تلقی میگردد. ریاضی یکی از درسهایی است که در اکثر نظامهای آموزشی معروف دنیا موردتوجه ویژهای قرارگرفته است. با توجه به رویکردهای فعال آموزش که در دهههای اخیر مطرحشدهاند، بررسی میزانی که محتوا یک کتاب درسی، دانشآموزان را به فعالیت وادار میسازد، میتواند روشنکننده راه برای رسیدن به اهداف آموزشهای مطلوب باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان فعال بودن محتوای درسی ریاضی پنجم ابتدایی بوده است. در این پژوهش، متن کتاب ریاضی پنجم ابتدایی چاپ 1394 که برای نخستین بار پس از تألیف بهطور رسمی در مدارس کشور مورداستفاده قرار میگیرد، به روش تحلیل محتوا ویلیام رومی مورد برسی قرارگرفته است. میران درگیری دانشآموز با متن و تصاویر به ترتیب برابر ۵٫۲۳ و ۳٫۶۶ محاسبهشدهاند. نتایج نشان میدهد متن و تصاویر از نظر سطح درگیری دانشآموز با آنان نامناسباند، به این معنا که سطح درگیری بیشازحد مطلوب است، اما سطح درگیری دانشآموز با سؤالات برابر ۱٫۱۴ بهدستآمده است که در حد مطلوب است.کليدواژه ها
تحلیل محتوا، کتاب ریاضی، پنجم، ویلیام رومی، دبستانکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مرتضی پورشیرازی , 1401 , تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.