بررسی توانمندیهای شناختی دانشجویان مهندسی با بهکارگیری رویکرد مدلسازی در تدریس معادلات دیفرانسیل
Investigating cognitive competencies of engineering students by applying the modeling approach in teaching differential equations
نویسندگان :
ژاله رضائی ( گروه ریاضی و آمار، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ) , نسیم اصغری ( گروه ریاضی و آمار، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران )
چکیده
چکيده - در این مقاله، تأثیر تدریس معادلات دیفرانسیل بر اساس رویکرد مدلسازی بر توانمندیهای شناختی دانشجویان مهندسی در مقایسه با تدریس سنتی مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شده است. دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. نمونه آماری در دسترس و شامل دو گروه آزمایش و کنترل هر یک متشکل از 33 دانشجوی مهندسی بود که بهصورت تصادفی ثبتنام کرده بودند. معادلات دیفرانسیل مرتبه اول تفکیکپذیر، خطی و همگن در گروه آزمایش با رویکرد مدلسازی و در گروه کنترل به روش سنتی تدریس شد. دادهها از نتایج پیشآزمون و پسآزمون استخراج گردید و با نسخه 26 نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تدریس معادلات دیفرانسیل بر اساس رویکرد مدلسازی به صورت معناداری میتواند توانمندیهای شناختی دانشجویان مهندسی را بهبود بخشد؛ در مقابل در رویکرد سنتی، دانشجویان قادر به انتقال دانش خود از این درس به حوزههای کاربردی و مسائل دنیای واقعی نیستند.کليدواژه ها
مدلسازی ریاضی، معادلات دیفرانسیل، توانمندیهای شناختی، دانشجویان مهندسی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ژاله رضائی , 1401 , بررسی توانمندیهای شناختی دانشجویان مهندسی با بهکارگیری رویکرد مدلسازی در تدریس معادلات دیفرانسیل , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.