پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا

Teaching and learning
نویسندگان :

مهدیه ثمالی ( دانشگاه آزاد بندر عباس )

دانلود فایل   

چکیده

یکی از درس‌هایی که در برنامه درسی دوره ابتدایی همواره جایگاه مهمی داشته ، درس ریاضی بوده است. طی سال‌های اخیر و با توجه به ناکارآمدی برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های آموزش ریاضی در ایران، مدیران، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران آموزشی، دائما در فکر طراحی و اجرای برنامه‌ای جدید، جامع و فراگیر بوده‌اند تا شاید این مشکل تا حدودی مرتفع شود. اما با بررسیِ روند تغییر برنامه‌ها و کتاب‌های درسی، مشاهده می‌شود که تغییراتِ شتاب‌زده، گاهی باعث ایجاد فراز و فرود‌ها و ناهمگونی‌هایی در تصمیم‌گیری‌های برنامه‌ای شده است. با شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن تدریس این مشکل بیش از پیش خود را نشان داد و باعث سردرگمی دانش آموزان گردید.درشرایط کنونی که به نظر می رسد مهم ترین راهبردهای مقابله با آثار تعطیلی مدارس بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است. باید بهره گیری از این فضا به گونه ای باشد که مشکل فقدان تعامل را اندکی کاهش دهد. با توجه به این که موضوع تحقیق حاضر افزایش علاقه مندی دانش آموزان به تدریس غیرحضوری درس ریاضی می باشد معلم باید با استفاده از روشهای گوناگون بحث شده به این مهم دست یابد. در واقع مسئله اصلی این تحقیق بی‌علاقگی، بی‌توجهی و غیرفعال بودن رقیه قربانی نسبت به درس ریاضی می‌باشد و هدف از انجام این تحقیق افزایش میزان علاقه‌مندی او به درس ریاضی و انجام فعالیت‌های آن موردنظر است. بر این اساس با استفاده از روش‌های علمی به‌منظور کسب داده‌های لازم از منابع گوناگون تحقیق مانند همکاران ، مدیر ، سرگروه آموزشی درس ریاضی، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها و ارزیابی نتایج آزمون‌های برگزار شده به تجزیه‌وتحلیل آن‌ها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله و یافتن راه‌حل‌های پیشنهادی پرداختم سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه‌حل‌های پیشنهادی مبادرت ورزیدم آنگاه پس‌از اعتبار بخشی، به اجرای راه‌حل‌های انتخابی اقدام نمودم. لازم به ذکر است پس‌از اجرای راه‌حل‌های فوق موفق گردیدم تا او را علاقه‌مند به یادگیری مفاهیم ریاضی کنم. در پایان این نتیجه بدست آمد که استفاده از روش‌های متنوع تدریس، متناسب با توانایی‌های هر دانش‌آموز ارائه فعالیت‌های عملکردی به دانش‌آموزان با توجه به تفاوت‌های فردی، نیازها و علایق آن‌ها و تشویق‌های مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران در افزایش میزان علاقه‌مندی او به درس ریاضی و انجام فعالیت‌های عملکردی او بسیار مؤثر بود.

کليدواژه ها

ریاضی، بی علاقگی، غیرحضوری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • تأثیر روش تدریس ریاضی همراه با بازی در یادگیری دانش آموزان پنجم ابتدایی شهرستان نقده
  • ارزشیابی عملکردی بررسی رابطه فیثاغورس در اشکال مختلف هندسی و مدل سازی
  • روش I برای یافتن ب.م.م و ک.م.م
  • بررسی نقش آموزش ابتدایی و پیش دبستانی و نیز آموزگاران در آموزش علوم ریاضی
  • بررسی استانداردهای محتوایی ریاضیات ابتدایی مدارس ایران
  • آنالیز اثربخشی برنامه های آموزشی و کارورزی در ارتقای کارآیی و توانایی دانشجومعلمان برای طراحی واحد یادگیری ریاضی دوره ابتدایی
  • ارائه تجربیات و نوآوری های آموزشی همکاران با تکیه بر ملموس سازی ریاضیات با استفاده از بازی ها و معماهای ریاضی
  • بررسی اثربخشی تدریس ریاضی با بکارگیری نرم‌افزار جئوجبرا
  • چالش ها و فرصت های فضای مجازی در آموزش ریاضی دوره ابتدایی
  • استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و چالش ها و فرصت های آموزش مجازی
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]