آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا
Teaching and learning
نویسندگان :
مهدیه ثمالی ( دانشگاه آزاد بندر عباس )
چکیده
یکی از درسهایی که در برنامه درسی دوره ابتدایی همواره جایگاه مهمی داشته ، درس ریاضی بوده است. طی سالهای اخیر و با توجه به ناکارآمدی برنامهها و سیاستگذاریهای آموزش ریاضی در ایران، مدیران، برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی، دائما در فکر طراحی و اجرای برنامهای جدید، جامع و فراگیر بودهاند تا شاید این مشکل تا حدودی مرتفع شود. اما با بررسیِ روند تغییر برنامهها و کتابهای درسی، مشاهده میشود که تغییراتِ شتابزده، گاهی باعث ایجاد فراز و فرودها و ناهمگونیهایی در تصمیمگیریهای برنامهای شده است. با شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن تدریس این مشکل بیش از پیش خود را نشان داد و باعث سردرگمی دانش آموزان گردید.درشرایط کنونی که به نظر می رسد مهم ترین راهبردهای مقابله با آثار تعطیلی مدارس بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است. باید بهره گیری از این فضا به گونه ای باشد که مشکل فقدان تعامل را اندکی کاهش دهد. با توجه به این که موضوع تحقیق حاضر افزایش علاقه مندی دانش آموزان به تدریس غیرحضوری درس ریاضی می باشد معلم باید با استفاده از روشهای گوناگون بحث شده به این مهم دست یابد. در واقع مسئله اصلی این تحقیق بیعلاقگی، بیتوجهی و غیرفعال بودن رقیه قربانی نسبت به درس ریاضی میباشد و هدف از انجام این تحقیق افزایش میزان علاقهمندی او به درس ریاضی و انجام فعالیتهای آن موردنظر است. بر این اساس با استفاده از روشهای علمی بهمنظور کسب دادههای لازم از منابع گوناگون تحقیق مانند همکاران ، مدیر ، سرگروه آموزشی درس ریاضی، دانشآموزان و والدین آنها و ارزیابی نتایج آزمونهای برگزار شده به تجزیهوتحلیل آنها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله و یافتن راهحلهای پیشنهادی پرداختم سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راهحلهای پیشنهادی مبادرت ورزیدم آنگاه پساز اعتبار بخشی، به اجرای راهحلهای انتخابی اقدام نمودم. لازم به ذکر است پساز اجرای راهحلهای فوق موفق گردیدم تا او را علاقهمند به یادگیری مفاهیم ریاضی کنم. در پایان این نتیجه بدست آمد که استفاده از روشهای متنوع تدریس، متناسب با تواناییهای هر دانشآموز ارائه فعالیتهای عملکردی به دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی، نیازها و علایق آنها و تشویقهای مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران در افزایش میزان علاقهمندی او به درس ریاضی و انجام فعالیتهای عملکردی او بسیار مؤثر بود.کليدواژه ها
ریاضی، بی علاقگی، غیرحضوریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1401 , آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.