جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصتها و چالشها
The Place of the Calculator in the Elementary Mathematics Curriculum: Opportunities and Challenges
نویسندگان :
حمید دافعی ( دانشگاه فرهنگیان )
چکیده
امروزه پیدا کردن راه هایی برای تلفیق محاسبات و قدرت فناوری های آموزشی با آموزش ریاضی برای آموزشگران و برنامه ریزان درسی، امری ضروری است. فناوری؛ دانش آموزان را با تفحص درباره ایده های مهم ریاضی درگیر می کند و گستره مسائلی که دانشآموزان می توانند حل کنند، توسعه می دهد. به رشد و پرورش شهود دانش آموزان از مفاهیم ریاضی کمک می کند و درک آنها از مفاهیم بنیادین ریاضی را افزایش می دهد. یکی از فناوری هایی که می توان در آموزش ریاضی در دوره ابتدایی از آن استفاده نمود، ماشین حساب است. ماشین حساب نقش مهمی در پشتیبانی از یادگیری ریاضی دانش آموزان در دوره ابتدایی دارد. این ابزار از دو جنبه می تواند به پیشبرد آموزش ریاضی یاری رساند: نخست این که می تواند در توسعه تفکر خلاق و رشد توانمندی استدلال دانش آموزان نقش داشته باشد که هر دو از پیش نیازهای ارتقای مهارت حل مساله در جامعه اطلاعات ـ محور و فناوری ـ محور امروز هستند. دومین فایده عمده استفاده از ماشین حساب، ارتقای درک ریاضی و مهارت های محاسباتی دانش آموزان در زمینه حساب، الگویابی و روابط عددی، تخمین و ... است. در این مقاله ابتدا به ضرورت و جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی پرداخته شده است و در ادامه به زمان مناسب، سطوح استفاده و مزایای استفاده از ماشین حساب در آموزش ریاضیات دوره ابتدایی اشاره شده است.کليدواژه ها
ماشین حساب، برنامه درسی، آموزش ریاضی ، ریاضیات ابتدایی، فناوری.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:حمید دافعی , 1401 , جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصتها و چالشها , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان میباشد.