پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصت‎ها و چالش‎ها
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصت‎ها و چالش‎ها

The Place of the Calculator in the Elementary Mathematics Curriculum: Opportunities and Challenges
نویسندگان :

حمید دافعی ( دانشگاه فرهنگیان )

دانلود فایل   

چکیده

امروزه پیدا کردن راه هایی برای تلفیق محاسبات و قدرت فناوری های آموزشی با آموزش ریاضی برای آموزشگران و برنامه ریزان درسی، امری ضروری است. فناوری؛ دانش آموزان را با تفحص درباره ایده های مهم ریاضی درگیر می کند و گستره مسائلی که دانش‏آموزان می توانند حل کنند، توسعه می دهد. به رشد و پرورش شهود دانش آموزان از مفاهیم ریاضی کمک می کند و درک آنها از مفاهیم بنیادین ریاضی را افزایش می دهد. یکی از فناوری هایی که می توان در آموزش ریاضی در دوره ابتدایی از آن استفاده نمود، ماشین حساب است. ماشین حساب نقش مهمی در پشتیبانی از یادگیری ریاضی دانش آموزان در دوره ابتدایی دارد. این ابزار از دو جنبه می تواند به پیشبرد آموزش ریاضی یاری رساند: نخست این که می تواند در توسعه تفکر خلاق و رشد توانمندی استدلال دانش آموزان نقش داشته باشد که هر دو از پیش نیازهای ارتقای مهارت حل مساله در جامعه اطلاعات ـ محور و فناوری ـ محور امروز هستند. دومین فایده عمده استفاده از ماشین حساب، ارتقای درک ریاضی و مهارت های محاسباتی دانش آموزان در زمینه حساب، الگویابی و روابط عددی، تخمین و ... است. در این مقاله ابتدا به ضرورت و جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی پرداخته شده است و در ادامه به زمان مناسب، سطوح استفاده و مزایای استفاده از ماشین حساب در آموزش ریاضیات دوره ابتدایی اشاره شده است.

کليدواژه ها

ماشین حساب، برنامه درسی، آموزش ریاضی ، ریاضیات ابتدایی، فناوری.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حمید دافعی , 1401 , جایگاه ماشین حساب در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی: فرصت‎ها و چالش‎ها , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل محتوای کتاب رياضي سوم ابتدايي بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت هدایت شده پلسک
  • تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم ابتدایی به روش ویلیام رومی
  • بررسی اختلالات ریاضی و راه حل های برطرف سازی آن با استفاده از بازی و کتاب های آموزش
  • تأثیر آموزش راهبرد طرح مسئله "معکوس کردن مسئله" (reversing) بر اساس چارچوب ویسترو _ یو بر مهارت حل مسئله "تغییر نقطه دید" (Change the point of view) دانش آموزان سال ششم دبستان در درس ریاضی
  • استفاده از بازیها در آموزش مفاهیم احتمال در دوره ابتدایی
  • تأثیر روش‌های نوین تدریس در درس ریاضی بر میزان افزایش انگیزه دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول منطقه‌ی تبادکان شهر مشهد
  • سوالات مفهومی و استاندارد در ارزشیابی ریاضیات
  • راهبردهای تعمیم در آموزش مشتق در طرح درس معلمان
  • بهبود آموزش مساحت متوازی الاضلاع در دانشآموزان پایه چهارم (با کمک گروه درس پژوه)
  • نقش اشکال هندسی در یادگیری هندسه
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]