پورتال همایش های دانشگاه دامغان
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
  4. مقاله آموزش راهبردهای حل مسأله به دانشجومعلمان دوره‏ی ابتدایی مبتنی بر حیطه شناختی بلوم
عنوان رویداد : هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401

آموزش راهبردهای حل مسأله به دانشجومعلمان دوره‏ی ابتدایی مبتنی بر حیطه شناختی بلوم

Teaching problem-solving strategies to elementary school students based on Bloom s cognitive domain
نویسندگان :

حمید دافعی ( دانشگاه فرهنگیان )

دانلود فایل   

چکیده

حل مساله یکی از ابزارهای اصلی توسعه و پیشرفت دانش ریاضی است. یکی از بخش‏های مهم در فرآیند حل مساله، « راهبردهای حل مساله» می‏باشند. راهبردهای حل مساله، روش‏هایی برای حل مساله‏ها در ریاضی هستند. به دلیل اهمیت و ضرورت رویکرد حل مساله در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی، در این مقاله نحوه آموزش راهبردهای حل مساله به دانشجومعلمان آموزش ابتدایی مبتنی بر حیطه شناختی بلوم، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش به شیوه توصیفی انجام شد و جامعه آماری آن تعداد 62 نفر از دانشجومعلمان یکی از پردیس‏های دانشگاه فرهنگیان بودند که راهبردهای حل مساله در درس « مبانی آموزش ریاضی» براساس طبقه‏بندی اصلاح شده بلوم به آنها آموزش داده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای حل مساله مبتنی بر سطوح شناختی شامل: به یاد آوردن، فهمیدن، به کار بردن، تحلیل کردن، ارزشیابی کردن و خلق کردن؛ باعث یادگیری عمیق و مفهومی و علاقه‏مندی دانشجومعلمان به حل مساله شده است.

کليدواژه ها

مساله ریاضی، راهبردهای حل مساله، طبقه ‏بندی اصلاح شده بلوم، دانشجومعلمان آموزش ابتدایی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
حمید دافعی , 1401 , آموزش راهبردهای حل مسأله به دانشجومعلمان دوره‏ی ابتدایی مبتنی بر حیطه شناختی بلوم , هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران

برگرفته از رویداد



هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران
تاریخ برگزاری : 09 شهريور ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • علوم داده‌ها در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای: چرایی و چگونگی
  • دریافت عددی: بنیان ساخت ریاضیات در مغز کودکان
  • تأثیر آموزش راهبرد طرح مسئله "معکوس کردن مسئله" (reversing) بر اساس چارچوب ویسترو _ یو بر مهارت حل مسئله "تغییر نقطه دید" (Change the point of view) دانش آموزان سال ششم دبستان در درس ریاضی
  • تاثیر خودکارآمدی بر پیشرفت درس ریاضی پایه پنجم
  • مقایسه روش تدریس بارش مغزي با روش سنتی معلم محور برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و افزایش میانگین نمرات آنان
  • تاثیر روش تدریس فعال در پیشرفت دانش آموزان در درس ریاضی
  • طبقه بندی راهبردهای ترکیبیاتی دانش آموزان سال سوم ابتدایی بر اساس چارچوب سه سطحی انگلیش
  • دانش محتوایی – پداگوژیکی فناورانه ی معلم و آموزش ریاضی در عصر دیجیتال
  • نقش اشکال هندسی در یادگیری هندسه
  • چالش‌های پیش روی آموزش‌ریاضی از دیدگاه مدیران مدارس دوره متوسطه
  • تماس با ما


    نشانی: دامغان، میدان دانشگاه، دانشگاه دامغان
    پست الکترونیکی: pr@du.ac.ir
    مرکز تلفن دانشگاه: ۶-۳۵۲۲۰۰۸۱ ۰۲۳
    نمابر: ۳۵۲۲۰۱۲۰
    کد پستی: ۴۱۱۶۷ – ۳۶۷۱۶
    تلفکس روابط عمومی: ۳۵۲۲۰۲۴۹ ۰۲۳

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه دامغان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]